Vés al contingut

Les dones representen la meitat de la població del planeta i, malgrat tot, la salut femenina ha rebut poca atenció en termes d’investigació mèdica i avenços tecnològics. Aquesta tendència va començar a canviar el 2016, any en què la danesa Ida Tin, cofundadora de l’aplicació Clue per al seguiment de la menstruació, va definir el terme Femtech per referir-se a les startups tecnològiques que creen productes de salut centrats en la dona. Les noves solucions innovadores incloen dispositius, software i diagnòstics, tecnologies i serveis focalitzats en donar resposta a problemes relacionats principalment amb l’embaràs i cures d’infermeria, fertilitat,  sexualitat i prevenció del càncer. Tot i que, en molts casos, aquestes companyies sorgeixen d’experiències personals, el terme femtech no s’ha de confondre amb empreses liderades exclusivament per dones emprenedores. 

“Les dones han estat invisibles per la medicina durant molts anys. Les Femtech poden revertir aquesta invisibilitat i oferir així igualtat d’opcions a nivell d’atenció sanitària”, manifesta Marina Rigau, CEO i cofundadora de MiMARK, dedicada al diagnòstic del càncer d’endometri i una de les darreres Femtech que s’han constituït a la BioRegió.

En aquest post analitzem un segment d’empreses que es troba en plena ebullició i que ha situat la BioRegió com el tercer hub europeu en nombre d’startups Femtech. A més, segons les emprenedores i alguns fons d’inversió, podria convertir-se en un dels més rendibles a curt termini sempre i quan assoleixi un dels seus principals reptes: el finançament. 

Covid i feminisme: l’impuls de l’auge de les Femtech

Segons Dealroom, actualment hi ha 382 startups al món dedicades a la millora de la salut i al benestar de les dones, gairebé el doble que l’any passat. Aquest boom evidencia la joventut d’un mercat que, si les previsions no fallen, aconseguirà una taxa de creixement anual del 16% que permetrà assolir un valor de 60.000 milions de dòlars el 2027

FemTech Market Size

Font: FemTech-Industry-2021-Report.pdf (dkv.global)

“La Femtech està encara en una fase inicial i, com tots els mercats, necessita donar-se a conèixer i fer-se un lloc en el sector de l’emprenedoria”, assenyala Maria Barruezo, cofundadora de LactApp, una de les primeres Femtech de la BioRegió. Una indústria amb un potencial que no estranya a les emprenedores si es té en compte l'immens nínxol de mercat al qual s'adrecen. 

“Estem parlant de solucions que aborden totes les etapes de la vida de la dona en tots els seu nivells”, afirma Olga Shirokova, fundadora i CEO de Kiara, l’acadèmia de salut femenina online que ja compta amb més de 40.000 usuàries. Des de la seva perspectiva, hi ha dues tendències clau relacionades amb l’auge de FemTech: Covid i feminisme. Tots vam assistir al bloqueig del món l’any passat i, en termes de salut digital, la innovació es va accelerar en qüestió de setmanes. “A més, amb l’onada contínua d’empoderament femení, les dones comparteixen cada cop més els seu problemes i s’han adonat que falten solucions adaptades a elles”, explica. 

Altres factors que estan alimentant i impulsant el creixement del mercat són l’augment en l'adopció d'hàbits de vida saludables i la introducció de nous medicaments per a les dones. “A més d’unes polítiques favorables iniciades pels governs amb programes i campanyes de sensibilització sobre les malalties que afecten la dona”, afegeix Marina Rigau de MiMARK.

El desafiament de la inversió

En els darrers mesos, s’han vist inversions substancials en Femtech americanes que han deixat clar el potencial d’aquest mercat, com Tia Health, fundada el 2017, que va aixecar 132 milions de dòlars al setembre d’aquest any o Maven Clinic Co (2014), que un mes abans, a l’agost, va rebre una injecció de capital de 110 milions de dòlars. Aquesta tendència es reflecteix en el que portem d’any, on la inversió mundial en el mercat ha duplicat el total aconseguit el 2020: 2.100 milions d’euros (per sobre dels 1.000 milions d’euros de l’any anterior), segons les dades de Dealroom. Pel que fa el mercat europeu, on el 2019 va ser l’any que més inversió van captar les empreses Femtech amb 304 milions d’euros, empès per una ronda de 150 milions d’euros, Els Estats Units encapçalen la llista de regions més invertides a nivell mundial, amb el 55% del finançament, per davant d’Europa (25%) i Àsia (14%), com demostra el darrer informe del sector.

Malgrat el seu ràpid creixement i l’interès que cada cop desperta més dels inversors, aquestes solucions continuen tenint en el finançament un dels principals esculls. Les xifres de Crunchbase mostren que, a nivell mundial, al 2020 només el 2,3% del finançament de capital risc es va destinar a startups liderades per dones i sovint resulta difícil aconseguir fons. Un dels casos més habituals en el dèficit de finançament és la manca d’empatia que susciten els problemes de les dones en un sector on  la majoria dels inversors professionals són homes. També hi ha altres factors que poden condicionar la inversió en un projecte:  “moltes de les oportunitats són de nínxol, molt fàcilment replicables o dependents de modes”, explica Sara Secall d’Inveready, el fons que, d’altra banda, va veure un clar potencial en Oxolife, la Femtech de la BioRegió dedicada a la fertilitat femenina, on hi va invertir el 2020

No obstant això, Aline Noizet, fundadora de Digital Health Connector creu que les coses estan canviant, i que els inversors –sobretot, de gènere masculí- mostren cada cop més interès. “Si més no, tenen curiositat i fan un esforç per entendre el món de la salut de la dona”, explica. Un exemple ha estat el fons d’inversió Nauta Capital, qui fa dos anys va invertir en Emjoy, la startup de la BioRegió que normalitza el plaer femení i ajuda a les dones a gaudir de la seva sexualitat a través d’ àudios creats per sexòlegs professionals. Per Xevi Fuyà, inversor del fons, la comunitat inversora començarà a fixar-se seriosament en aquest mercat quan aquestes primeres inversions generin retorns rellevants. “S’aconseguirà amb paciència i temps. És una industria amb futur, la rellevància i pes del qual creix i seguirà creixent”, afirma. 

Fons d’inversió i acceleradores especialitzades: possible solució?

Mentrestant, i per fer front a aquesta situació, les impulsores de les Femtech veuen en els fons d’inversió especialitzats en salut femenina una oportunitat per a la captació de finançament. “La salut de la dona ha de competir amb altres àrees que acostumen a tenir més interès pels inversors. Cal trobar els fons especialitzats en salut femenina, que no són molts però existeixen”, assegura Agnès Arbat, fundadora i CEO d’Oxolife. Gestores de capital risc com Astarte Ventures (Estats Units), Avestria Ventures Management (Estats Units), Crowberry Capital (Islàndia), Female Founders Fund (Estats Units), Portfolia (Estats Units), Rhia Ventures (Estats Units), SteelSky Ventures (Estats Units) o  The Case for Her (Suècia), que inverteixen exclusivament en Femtech. “Aquests que ja estan invertint en Femtech estan apostant per una capacitat real de disrupció, un fet que els hi permetrà gaudir d’una posició privilegiada en el sector”, adverteix Maria Barruezo de LactApp.

Encara que incipients, també existeixen algunes acceleradores que impulsen tecnologies disruptives i nous negocis per la salut de la dona, com FemTech Lab (Londres), FemTech Programa t Station F (París) i EVE FemTech Hub (Tel Aviv). Enguany a la BioRegió s’ha creat  HoMu Health Ventures, la primera incubadora d’Espanya per a projectes de salut reproductiva.

La BioRegió: tercer hub europeu en nombre d’startups Femtech

Actualment, l’ecosistema català compta amb 11 Femtech: Dana (ATC), Emjoy, FemsPark, Gisek Diagnostic Thermography, Kiara, LactApp, Laia (Qualud), MiMARK, Moonai, Oxolife i Treematernity. Una xifra que situa la BioRegió en sisena posició mundial en nombre d’startups en salut femenina, per darrere dels Estats Units (137), el Regne Unit (41), Israel (27), Alemanya (25), França (16) i Espanya (16). Si ens fixem en aquesta darrera dada, la BioRegió concentra el 69% de les Femtech de l’Estat. Catalunya s’erigeix com a tercer ecosistema a Europa en startups per a la salut de la dona. El 73% són digital health i majoritàriament ofereixen un producte o un servei relacionat amb l’embaràs i la salut reproductiva.

 

Infografia Femtech BioRegió de Catalunya 2021

 

El 2013 es va fundar Oxolife, la primera Femtech a la BioRegió, que va aixecar 5,1 milions d’euros el mateix any de la seva creació. No va ser fins el 2017 que el finançament d’aquestes startups va ser sostingut, fins arribar al seu màxim històric l’any 2020. Aquell any, la pandèmia va accelerar aquest mercat i van captar 7,64 milions d’euros, set vegades més que el 2019, impulsades majoritàriament per capital privat (84%). Aquesta xifra va significar més del 10% del finançament Femtech europeu, estimat en 60 milions d’euros. 

 

Font: Inversió Femtech a la BioRegió, 2017-2021. Elaboració pròpia.

Ara bé, la tendència a l’alça que hem vist aquest any als Estats Units i Europa no és equiparable a Catalunya. En el que portem de 2021, no hem aconseguit superar la xifra de 2020 i, a diferència d’anys anteriors, el finançament públic supera el capital privat, degut a un ajut que va rebre MiMARK de la Unió Europea.

En aquest context, les emprenedores sustenten que queda molt per fer a l’ecosistema català. El mercat necessita consolidar-se, sobretot per afavorir el naixement i l’impuls de noves iniciatives, així com per obtenir programes de finançament específics que impulsin el desenvolupament d’aquestes tecnologies. “Cal veure aquest mercat com a una oportunitat. Com a una porta oberta que durant molt temps havia estat indegudament tancada”, reivindica Marina Rigau. 

Necessites més informació?

Posa't en contacte amb nosaltres

Escriu-nos
Laura Diéguez
Laura DiéguezCap de Premsa i Continguts(+34) 606 81 63 80ldieguez@biocat.cat
silvia labe 2
Silvia LabéDirectora de Màrqueting, Comunicació i Intel·ligència Competitivaslabe@biocat.cat
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.