Jaume Raventós: ‘Fan falta aliances no només de la industria amb els hospitals sinó entre la pròpia industria’
<p>El VHIR va acollir dijous passat la taula rodona ‘Noves oportunitats de negoci en els hospitals’ </p>
La necessitat d’establir col·laboracions i de comptar amb múltiples interlocutors a l’hora de trobar oportunitats de negoci als hospitals van ser les dos idees sobre les quals va girar el debat celebrat el passat dijous al Vall d’Hebron Institut de Recerca.
La taula rodona ‘Noves oportunitats de negoci als hospitals’, moderada per Carlos Lurigados – Cap d’Emprenedoria i Creixement Empresarial de Biocat –, pretenia analitzar la situació actual dels hospitals respecte a les oportunitats de negoci i debatre cap a on es dirigeix el sector, quines són les oportunitats de futur, què es pot millorar i què s’hauria de canviar.
La taula estava formada per experts de diversos sectors que poden trobar oportunitats de negoci en els hospitals, una mostra de que no és un àmbit exclusiu per al sector de ciències de la vida. Els participants van ser el Dr. Gonzalo León, Director d’emprenedoria de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM); el Director de Telefònica e-Health, Jaume Raventós; Juan José Rubio, Responsable de Projectes a Mondragón Health i Artur Palet, director de Desenvolupament de Negocis de Roche Diagnostics.
El Dr. Gonzalo León, va començar assegurant la necessitat de treballar en equip per a que el coneixement es pugui posar en pràctica i tingui un resultat tangible. “Actualment ens trobem en un procés en el què influeix, cada vegada més, saber com construir un bon ecosistema”, opinava. D’aquesta manera, plantejava dos problemes amb els quals ens trobem avui dia: en primer lloc, s’ha de treballar entre tots i, en segon lloc, s’ha de cobrir tota la cadena, “si no s’arriba al final del procés no passa res”. León també posava sobre la taula la gran diferència que ha marcat un positiu avenç en els últims anys als hospitals: l’aparició de múltiples interlocutors.
També reflexionava sobre la cadena de valor Jaume Raventós, qui plantejava que el final de la cadena segueix sent un problema. “Som capaços de desenvolupar cada vegada projectes més grans perquè trobem més tracció en els professionals, som capaços de generar noves evidències d’ús de les tecnologies mòbils i sabem que cada vegada aquestes tenen un major impacte en el sector però, en canvi, ens costa massa posar-ho al servei dels usuaris”, assegurava. De la mateixa manera, Jaume Raventós reivindicava la necessitat d’establir col·laboracions per a portar aquests projectes a terme: “Cada vegada fan falta més aliances no només de la indústria amb els hospitals, sinó entre els membres de la pròpia indústria”.
Per la seva banda, Artur Palet destacava l’avenç en l’establiment d’acords i col·laboracions i l’augment de consciència respecte a la necessitat de treballar en equips multidisciplinaris: “durant els últims anys hem pogut observar l’aparició d’instituts d’investigació associada a hospitals en la qual participen tant metges clínics com investigadors i on hi ha una translació dels problemes del dia a dia de la praxis clínica a la investigació bàsica i després a la investigació traslacional”. Posant com a exemple a Roche, Palet assegurava que a la companyia són plenament conscients de la importància d’aquesta col·laboració transversal i que aquest ha estat un dels eixos principals per a Roche a l’hora d’establir col·laboracions.
Durant la segona part de la sessió, Carlos Lurigados va encarar el debat cap al futur del sector, cap a quins són els canvis rellevants que haurien de produir-se i quines barreres actuals haurien de trencar-se.
La informació com a oportunitat de negoci per als sistemes de salut; la necessitat de tenir una estratègia clara i contundent en els temes vinculats a les TIC que permeti desenvolupar una bona tàctica i la necessitat d’incorporar els conceptes digitals als hospitals espanyols van ser els canvis de futur més importants que van destacar els experts durant el debat.
Finalment, recuperant totes les conclusions extretes del debat, Carlos Lurigados tancava la taula rodona fent una reflexió sobre la implantació de les noves tecnologies i les oportunitats de negoci que pot oferir aquest camp: “tots aquells que ofereixin solucions que facilitin la implementació d’aquestes noves tecnologies als hospitals, als pacients, etc., estan solucionant un problema als hospitals i també a les empreses. Per tant, per aquest camí també hi haurà moltes oportunitats de negoci”.