Montserrat Vendrell, directora general de Biocat, ha anunciat avui a Amsterdam, durant la trobada organitzada per la Bioregió de Catalunya amb la delegació d’empreses catalanes i partners internacionals presents a la BIO-Europe Spring 2012 (BES), que Barcelona tornarà a ser la seu de la Bio-Europe Spring en la seva edició del 2013. Montserrat Vendrell ha assegurat que “tornar a acollir una nova edició d’aquesta trobada europea  reafirma el lloc capdavanter que ha assolit Catalunya entre els bioclústers europeus, i la capacitat i potencial de les nostres empreses i entitats de recerca, que veiem reconegudes constantment en les interaccions amb els nostres partners internacionals”.

Després de l’èxit aconseguit en l’edició del 2010, quan, amb 1.788 delegats de 1.061 companyies,  Barcelona va  obtenir la major participació de les celebrades fins aleshores , el  EBD Group, l’empresa organitzadora del BES, ha mostrat un  especial interès en què  la capital catalana repeteixi com a seu d’aquesta fira.

L’Ajuntament de Barcelona i Biocat encapçalen el comitè organitzador local de la BIO-Europe Spring 2012, la principal trobada de partnering europea de biotecnologia, que  facilita  l’organizatció de reunions personalitzades one-to-one entre empreses per explorar oportunitats mútues de col.laboració. BIO-Europe Spring i BIO-Europe són les conferències de partnering més multitudinàries i importants per a la indústria biotecnològica global fora dels Estats Units. El BES atrau anualment els principals líders del sector biotecnològic i farmacèutic d'Europa (71%), Amèrica del Nord (20%) i països asiàtics (9%), representants de les societats de capital d’arreu del món i de les empreses emergents més destacades per explorar les oportunitats de negoci, establir contactes i formar part de nous projectes. La celebració del BES a Barcelona oferirà grans possibilitats d’apropar els socis tecnològics i de coneixement a les empreses catalanes i atreure inversió estrangera al temps que servirà per promoure el país com a centre de negoci internacional capdavanter en ciències de la vida i en innovació.

BIO-Europe Spring 2012

Amsterdam acull aquest any la sisena edició de BIO-Europe Spring i on la Bioregió de Catalunya participa amb la representació de 25 empreses i entitats a més de Biocat, que és Gold Sponsor d'aquesta edició i hi està present amb un estand a la zona d'exposició. La representació catalana suposa el 57% del total de la representació espanyola al BES 2012. Les empreses catalanes són: AB-Biotics; Advancell; Almirall; Anaxomics Biotech; Antares Consulting; BCN Health; Bionure; Era Biotech; Esteve; Ferrer Internacional; Gebro Pharma; Genmedica Therapeutics; GP Pharm; ImmunNovative Developments; IUCT; Lacer; Leitat Technological Center; Metas Biotech; Nanomol Technologies;  Omnia Molecular; Oryzon; Salutis Research; STAT-Diagnostica & Innovation; Trifermed i Ysios Capital Partners.

Des de dilluns, representants de prop de 1.300 empreses amb 2.160 delegats d’arreu del món, un 20% més que el 2011, han pogut establir contactes amb possibles inversors, presentar els seus productes i conèixer les innovacions del sector de primera mà a través de l’ampli programa de conferències, workshops i diferents presentacions en paral·lel. A més, està previst que fins demà, quan es tanca el BES, es portin a terme prop de 10.000 sessions de partnering que, com s’ha demostrat en les edicions anteriors, finalitzen en nombrosos acords de tipus comercial, financer i de recerca. Prèviament al congrés, els assistents han tingut l'opció d'utilitzar un programari on-line que facilita la cerca de socis potencials i que coordina l'agenda de reunions. En el BES 2011 es van dur a terme 9.202 reuniones one-to-one  a més de 120 presentacions d'empreses.

La Bioregió de Catalunya, punt de referència del sector

La Bioregió de Catalunya, amb Barcelona al capdavant, ha esdevingut un dels grans pols biotecnològics del sud d'Europa i clúster de referència de la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mèdiques. La ciutat comtal  és un dels eixos principals de la biotecnologia a l’estat espanyol, ja que  el 20,5% de les biotec espanyoles estan ubicades a Catalunya, la majoria d’elles a l’àrea metropolitana de Barcelona. Biocat, entitat responsable de dinamitzar el sector, i l’Ajuntament de Barcelona promouen la marca Barcelona Biotech, a partir de la qual es projecta la capital catalana com a entorn atractiu i dinàmic en aquest àmbit amb capacitat d’ atraure nou talent i inversions internacionals.

La Bioregió de Catalunya desperta un gran interès entre el sector internacional i aquesta expectativa s'ha fet palesa en els últims anys en els diferents escenaris internacionals de referència del sector. Una rellevància que també ve confirmada per les dades recollides a l’Informe Biocat 2011: Retrat d’un sector en moviment on es fa una anàlisi de les tendències de la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mèdiques al món i a Catalunya.

Aquest estudi aporta dades detallades de les potencialitats d’un sector que a Catalunya integren més de 480 empreses —biotecnològiques, farmacèutiques, de tecnologies mèdiques innovadores i de serveis—, 435 grups de recerca, una vuitantena de centres de recerca, 57 infraestructures tecnològiques i serveis científics, 28 entitats de suport, 20 parcs científics, 15 hospitals, 8 grans infraestructures i 6 centres tecnològics. El sector ocupa unes 30.000 persones, de les quals 18.000 (investigadors i personal tècnic) es dediquen a tasques d’R+D.

El conjunt d’empreses té una facturació de 15.600 milions d’euros a l’any, que suposen un 29,4% del volum econòmic estatal del sector, mentre que per nombre d’empreses biotec Catalunya se situa, amb un 20,5% del total, en el segon lloc de l’Estat, rere Madrid, i en primera posició pel que fa a la creació de noves empreses, amb un 23% del total el 2010.

La biomedicina és la recerca preponderant a la Bioregió i a això cal sumar-hi les capacitats en nanotecnologia, recerca clínica, biologia estructural i plataformes tecnològiques, aplicades a àmbits clau com l’oncologia, les neurociències, la medicina personalitzada o les malalties cardiovasculars. La recerca de nous productes terapèutics, seguida dels dispositius mèdics i del diagnòstic in vitro, focalitzen els esforços de la majoria de grups i empreses.

Per a més informació:

Biocat: