Manel Balcells va recollir el premi en el marc de BioAsia, la fira biotecnològica de referència en el subcontinent indi.

La delegació catalana va estar encapçalada pel Conseller d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, Josep Huguet, i pel president de la Comissió executiva de Biocat, Manel Balcells.

Manel Balcells, president de la Comissió Executiva de Biocat, va rebre de mans del governador d’Andra Pradesh, E. S. L. Narashiman, el guardó amb què el govern d’aquest Estat indi ha volgut reconèixer l’esforç que Biocat i el seu president han fet per tal d’enfortir la cooperació entre Catalunya i l’Índia en el camp de la biotecnologia.

El governador d’Andra Pradesh, va agrair “l’incansable i lloable esforç per promoure i reforçar els lligams científics i comercials entre els bioclústers de Hyderabad i Barcelona que Biocat, i d’una forma especial el seu president, Manel Balcells, han demostrat en els últims anys”. La cooperació entre Catalunya i Andra Pradesh es va iniciar l’any 2007 amb la signatura d’un acord marc entre Biocat i l’All Indian Biotech Association (AIBA), que s’ha ampliat al llarg dels últims tres anys amb la participació de la BioRegió de Catalunya a BioAsia, la cooperació entre Biocat i el Genome Valley, i l’organització de dues missions inverses d’empreses índies a la cerca de socis catalans.

Narashiman va afegir també que “el Govern d’Andra Pradesh aprecia enormement l’elecció del seu estat, i particularment Hyderabad, com un dels socis per consolidar relacions internacionals en el camp de la biotecnologia”, alhora que agraïa a Manel Balcells la seva contribució per a la “implantació de les potencialitats d’Andra Pradesh a Catalunya”.

És un gest simbòlic de les col·laboracions iniciades el 2007 i que s’ha continuat impulsant durant els quatre dies que va durar la visita a BioAsia de la delegació empresarial catalana. Aquesta estava integrada dins d’una delegació europea més àmplia, coordinada per Biocat, ACC1Ó i l’European Business And Technology Center (EBTC), i de la qual formaven part 20 entitats i empreses, 13 d’elles del sector biotecnològic, com la Federació Europea de Biotecnologia (EFB), Biocat, ACC1Ó, ERBI (Cambridge), el Parc Científic de Barcelona (PCB), Sanifit i Salupharma.

Biocat ha participat per tercer any a la fira  BioAsia de Hyderabad, i ha coordinat la missió europea conjuntament amb ACC1Ó i l’European Business And Technology Center (EBTC). La delegació va estar encapçalada per la directora de Biotecnologia, Agricultura i Alimentació de la Comunitat Europea, Maive Rute; pel Conseller d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya, Josep Huguet i pel president de la Comissió Executiva de Biocat, Manel Balcells.

Algunes empreses catalanes que han participat a la delegació han avançat en el procés d’arribar a acords amb socis d’aquest país per al codesenvolupament de projectes, en especial en camps com el de les malalties infeccioses, els biosimilars o la producció de fàrmacs naturals. A més, la missió va visitar altres ciutats com Nova Delhi i Bangalore, on justament ha visitat l’empresa biotecnològica líder a l’Índia, Biocon, que ha vist augmentar els seus beneficis en un 187% el darrer trimestre de 2009 i que manté relacions de col·laboració amb algunes empreses catalanes. Aquesta fita denota el creixement remarcable del sector biotec a l’Índia, que en els últims anys ha registrat un augment del 30% i ha començat a atraure l’atenció d’importants empreses d’arreu del món, que veuen en aquest país una gran oportunitat alhora que un gran mercat per fer tests clínics, recerca i producció sota contracte.

Obrint nous mercats i establint importants socis internacionals

L’Índia és un destí natural per al futur mercat biotecnològic, on els socis internacionals poden trobar una oferta tecnològica a un preu competitiu, proveïdors de desenvolupament de projectes i de producció de compostos biotecnològics i farmacèutics, una gran experiència en genèrics, i un mercat de 1.300 milions de persones. Per aquest motiu, la BioRegió de Catalunya va decidir el 2007 treballar per establir lligams comercials i científics amb Andra Pradesh, el hub biotecnològic en ciències de la vida més important del país asiàtic. Un exemple d’aquesta línia de col·laboració és l’acord de cooperació ja existent entre el Centre de Recerca de Salut Internacional de Barcelona (CRESIB) i l’International Centre for Genetic Engineering and Biotechnology de Nova Delhi (ICGEB) en la recerca sobre la malària. La col·laboració també es pot estendre a les tecnologies mèdiques, ja que durant la BioAsia es va inaugurar el MedTech Valley adjacent al Genome Valley.

Està també en estudi la possibilitat de fer programes formatius conjunts entre escoles de negocis catalanes i la Indian School of Business de Hyderabad, o la possibilitat d’instal·lar una plataforma permanent a Genome Valley per a empreses biotecnològiques i farmacèutiques catalanes que vulguin col·laborar puntualment amb partners d’aquest hub indi.

Biocat és l’organització que coordina, dinamitza i promou la biotecnologia i la biomedicina a Catalunya. Impulsada per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, integra també diverses empreses i entitats de referència del sector.

Per a més informació:

Silvia Castells (Inforpress) • Tel. +34 93 419 06 30  • scastells@inforpress.es
    Silvia Labé (Biocat) • Tel. +34 93 310 33 69 • M. 662 315 400 • slabe@biocat.cat