Tot i la crisi global i la dificultat d’accés al finançament, Catalunya continua sent una de les regions més dinàmiques d’Europa en el sector de la biomedicina. Amb més de 1.100 empreses, organismes i centres d’R+D registrats, Catalunya conforma el bioclúster més important de l’Estat espanyol i és una referència al sud d’Europa. Una de cada quatre companyies espanyoles de biotecnologia es troben en territori català i la seva facturació, en conjunt, ascendeix a 15.600 milions d’euros anuals, un 29,4% del total del conjunt de l’Estat. El sector, a més, dóna feina a 30.000 persones (22.000 en empreses privades i casi 8.000 en centres de recerca públics), la meitat de les quals treballa en activitats d’R+D. Un altre fet destacat és que el 25% de les companyies destinen fins al 75% del seu pressupost a R+D.

En concret, la Bioregió de Catalunya compta amb 480 companyies (biotecnològiques, farmacèutiques, de tecnologies mediques innovadores i serveis al sector), 80 centres de recerca, 20 parcs científics, 15  hospitals amb programes de recerca en biociències i 12 universitats. Hospitals, universitats i centres compten amb 435 grups de recerca que destaquen especialment per la feina feta en els àmbits de la oncologia i malalties neurodegeneratives, on es concentren també les fortaleses del sector empresarial biotec català.

L’informe posa en manifest que, mentre la població de Catalunya representa el 1,5% del total d’Europa, la seva contribució al PIB europeu és de l’1,69%, la seva producció científica suposa el 2,98% del total i el 2011 va comptar amb el 3,48% de les subvencions per fons d’investigació, dues vegades més que la mitjana europea, i només per darrere de les obtingudes per països com Suïssa, Gran Bretanya i Bèlgica. Aquestes són algunes de les conclusions del Catalonia Life Sciences Report 2011 presentat avui mateix per Ernst & Young i Biocat en el marc de la BIO International Convention, que se  celebra aquests dies a Boston (EUA). Aquest estudi s’ha elaborat amb dades aportades per l’Informe Biocat 2011 que es basa, essencialment, en els resultats obtinguts en l’enquesta enviada a 450 empreses i 435 grups d’investigació actius en ciències de la vida, dels quals es va obtenir una resposta superior al 50%.

L’informe assenyala que la comunitat catalana se situa al capdavant pel número d’start-ups, així com en la creació i manufacturació de productes innovadors d’aquest sector, tant en l’àmbit públic com en el privat. Catalunya també destaca sobre altres regions pel dinamisme en la creació de noves companyies de biotecnologia, amb l’impuls d’onze noves empreses només en el 2010, i un increment sostingut en el número total de les mateixes del 15% anual en els dos últims anys. En total, les companyies són les responsables del 85% de les patents a la regió, que han superat les 19.000 en els últims 10 anys, segons senyala l’estudi.

L’informe també posa de manifest, entre les causes de la prominència de Catalunya sobre altres regions de l’Estat en el sector biotecnològic, l’impuls en els últims 10-15 anys de parcs científics, centres i infraestructures d’investigació, com el Parc Científic de Barcelona o el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmic, entre altres. També l’existència d’una important xarxa de centres hospitalaris públics de referència, com l’Hospital Clínic o la Vall d’Hebron.

Pel que fa referència a la inversió en R+D, aquesta va representar el 2009 l’1,68% del PIB de Catalunya, un percentatge superior a la mitjana espanyola, situada en el 1,38%. Amb una inversió total de 3.320 milions d’euros, la comunitat és la quarta que més inverteix en R+D, darrere de Navarra, Euskadi i Madrid. L’informe assenyala que les inversions de Catalunya en R+D en biotecnologia (384,9 milions d’euros el 2009) suposen el 27% del total espanyol, que va ascendir a 1.414 milions d’euros, un 9,7% de tota la inversió en R+D.

El capital de les biotecnològiques
Una altra de les dades recollides per l’informe és la capitalització total estimada per les companyies biotecnològiques que operen a Catalunya, que en conjunt ascendeix a uns 2.357 milions d’euros, dels quals, el 92% està en mans del sector privat. En el cas de les companyies de menor tamany, les subvencions publiques representen més del 40% de la seva capitalització.

Entre les companyies que operen en aquest sector a Catalunya, destaquen grans empreses farmacèutiques com Esteve i Almirall (que cotitza tant en la borsa espanyola com en la de Frankfurt o Berlin); o Grifols, la companyia biofarmacèutica especialitzada en derivats del plasma que, a més de cotitzar a Espanya, ho fa també als índexs de Nasdaq, NYES o AMEX. També fórmules alternatives de finançament comencen a tenir una important rellevància entre les empreses del sector com la del Mercat Alternatiu Borsari, on va acudir AB-Biotics el 2012, i moltes altres estudien en l’actualitat aquesta possibilitat. En el capítol de l’informe dedicat al finançament s’assenyala l’escàs pes que encara té el capital risc en el sector de la biotecnologia espanyola, però també que és a Catalunya on es concentren la majoria d’operacions d’aquest tipus i on operen les companyies especialitzades en VC biotec

Per a la Dra.Silvia Ondategui-Parra, sòcia responsable del Sector Salut i Farmacèutic d’Ernst & Young, “a Catalunya i a nivell global les inversions en innovació estan creixent de forma exponencial per satisfer pacients cada cop més informats, amb més poder de decisió i un sistema sanitari cada cop més centrat en la gestió de costos”. A més, “el compromís per a la innovació hauria de ser la millor garantia per a superar la crisis”, finalitza Ondategui-Parra.

En paraules de Montserrat Vendrell, directora general de Biocat, “és imprescindible impulsar la cooperació en un sector clau per la nostra economia com és el biotecnològic per abordar els desafiaments a gran escala als quals s’enfronta actualment la nostra societat i garantir, al mateix temps, el creixement econòmic i el benestar social”. En aquest sentit, “Biocat continua fent un gran esforç per posicionar Catalunya com a referència en el sector de la biotecnologia perquè es converteixi en un jugador clau en el sud d’Europa” afegeix Vendrell.

Informació sobre Ernst & Young
Ernst & Young és una firma líder mundial en serveis professionals d’auditoria, d’assessorament fiscal i legal, transaccions i consultoria. Els nostres 152.000 professionals comparteixen a tot el món una única escala de valors i un compromís ferm amb qualitat. Contribuint a refermar el potencial de la nostra gent, els nostres clients i altres grans col·lectius. Ernst & Young marca la diferencia.

Ernst & Young és una organització mundial constituïda per firmes membres de Ernst & Young Global Limited, cada una de les quals és una entitat legal independent. Ernst & Young Global Limited, companyia domiciliada al Regne Unit, no ofereix serveis als clients.

Informació sobre Biocat
Biocat és l’entitat que coordina i promou la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mediques innovadores a la BioRegió de Catalunya. La seva missió és dinamitzar tots els agents que actuen en aquest àmbit i les seves iniciatives, per disposar d’un sistema d’investigació potent, d’una transferència de coneixement activa i d’un teixit empresarial emprenedor que es converteixi en motor econòmic del país i que contribueixi al benestar de la societat. Biotcat promou la col·laboració entre els agents del bioclúster i amb entitats diverses de dins i fora de Catalunya, en els àmbits estatals i internacionals, i impulsa programes que contribueixin positivament a augmentar la competitivitat del sector, la seva projecció internacional i una implicació activa de la societat en el seu desenvolupament.

Per a més informació:

Biocat (contacte també durant la BIO en Boston)
Gabinet de premsa • +34 662 315 523 • premsa@biocat.cat
Adela Farré • +34 626 992 057 • afarre@biocat.cat