Barcelona, 3 de juny de 2016.- Un xip que, enganxat al pit matern, permet mesurar la quantitat de llet que pren un bebè; un cinturó que imita el massatge abdominal per pal·liar l’estrenyiment crònic dels pacients amb lesions medul·lars; dispositius per lluitar contra la incontinència fecal o urinària, o un canal perquè els metges segueixin a distància les contraccions d’una embarassada: aquestes són algunes de les tecnologies mèdiques en què treballen els exalumnes de d·HEALTH Barcelona, el màster propi de la Universitat de Barcelona impulsat per Biocat que forma emprenedors en salut. Dels sis equips d’alumnes que han finalitzat ja el programa han sortit cinc start-up, quatre de les quals continuen actives.

Design Health Barcelona (d·HEALTH Barcelona) és un dels quatre únics programes formatius europeus inspirats en la metodologia del biodisseny de la Universitat de Stanford. Seguint aquesta metodologia, els alumnes viuen un procés d’immersió a hospitals per detectar in situ necessitats clíniques reals no resoltes susceptibles de ser convertides en nous productes o serveis. En el cas del màster barceloní, els alumnes busquen idees de negoci a hospitals ‘top’ de la ciutat com l’Hospital Clínic, Sant Joan de Déu o l'Institut Guttmann. Al llarg del programa els alumnes experimenten un cicle complet d'innovació, des de la identificació de la idea de negoci fins al disseny i prototipatge d'una solució viable i la recerca de finançament. En paral·lel, adquireixen coneixements en medicina, desenvolupament de negoci i habilitats en design thinking i lideratge creatiu, amb més de 70 professors internacionals procedents de la pròpia Stanford, Kaos Pilot o empreses de Silicon Valley, entre d’altres.

Generador d’empreses

Des de 2001, el programa de biodisseny de Stanford ha permès la creació de més de 40 empreses que han generat productes que han servit per tractar mig milió de pacients. El seu homòleg barceloní, d·HEALTH Barcelona, porta només tres anys en funcionament i, de les dues promocions que ja s’han titulat, el 100% segueix treballant al sector salut i dos terços estan treballant en la seva pròpia start-up.

Una d’aquestes start-up sortides de d·HEALTH Barcelona és usMIMA, empresa guanyadora del premi Bioemprenedor XXI 2014. “Un any després d’acabar el màster vam tancar la nostra primera ronda de capital llavor i aquest estiu començarem a comercialitzar MowoOT, un dispositiu similar a un cinturó que imita el massatge de còlon per pal·liar el restrenyiment crònic de pacients de lesió medul·lar i esclerosi múltiple amb una solució no farmacològica, no invasiva i sense efectes adversos”, explica Markus Wilhelms, alumne de la primera edició de d·HEALTH Barcelona i co-fundador d’usMIMA. La idea de negoci va sorgir de la immersió clínica de Wilhelms i els seus companys Immaculada Herrero, Marc Benet y Angel Calzada a l’Institut Guttmann, on han fet un estudi clínic pilot del dispositiu, juntament amb associacions de pacients de lesió medul·lar i esclerosi múltiple.

Un altre projecte sorgit de d·HEALTH Barcelona que aviat entrarà en estudi clínic és Meelk, un dispositiu que quantifica la quantitat de llet materna que pren el bebè quan és alletat, i que la mare podrà seguir al telèfon mòbil amb l’objectiu d’afavorir la confiança de la pròpia dona en la lactància materna. “Des de que vaig acabar el màster he estat desenvolupant el prototip i aixecant finançament i ara tenim previst iniciar proves la prova pilot amb mares a l’hospital Sant Joan de Déu –explica Maria Isabel Castellanos, alumna de la segona edició de d·HEALTH i fundadora de Meelk.- El producte podria arribar al mercat espanyol l’estiu de 2018”.

Pal·liar la incontinència fecal és l’objectiu d’un altre dels dispositius sorgits del programa, My-qup. “Actualment estem en fase de desenvolupament de producte i fent un estudi de materials en un centre tecnològic per desenvolupar el prototip funcional, i esperem que el producte arribi als usuaris a principis de 2018”, expliquen Laura Lagares i Anna Echegaray, exalumnes de la segona edició del màster i emprenedores de My-qup.

Es busquen candidats a emprenedors

d·HEALTH Barcelona és una iniciativa de Biocat, l’entitat que coordina i promou el sector de les ciències de la vida i de la salut a Catalunya, i compta amb la titulació de màster propi de la Universitat de Barcelona. El programa té el suport de Sanofi i la Fundació Banc Sabadell i la col·laboració de Mobile World Capital Barcelona i l’escola danesa KaosPilot. D’altra banda, juntament amb altres programes europeus de biodisseny, d·HEALTH Barcelona forma part del programa Innovation Fellowship de la iniciativa europea EIT Health, el que permet als alumnes fer mobilitat internacional amb altres programes.

El termini de preinscripció per a la quarta edició de d·HEALTH Barcelona, que arrencarà al gener de 2017, ja és obert. El programa està dirigit a titulats en els àmbits d’empresa, disseny, enginyeria o ciències de la vida, que vulguin emprendre en el sector salut. Els requisits d'admissió estan disponibles al web (http://moebio.org/programs/d-health-barcelona/application-process).

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Nuria Peláez · npelaez@biocat.cat · +34 606 816 380

http://www.biocat.cat/ca/actualitat-del-sector/sala-de-premsa · Segueix-nos  a: Blog, Twitter, Pinterest i Vimeo