Aquesta xarxa, que funciona des de 2007, engloba quatre regions, sis bioclústers i associacions sectorials, representants de més de mil empreses i més de mil entitats de recerca de la l’Euroregió Pirineus-Mediterrània.

La xarxa pretén consolidar la celebració de les trobades euroregionals que permetran la generació de projectes entre els membres d’aquests clústers.

Durant la celebració de la cloenda de la segona edició de les Trobades Euroregionals de Biotecnologia i Salut celebrades a Montpeller, ha tingut lloc la formalització del Bioclúster Sud d'Europa (BSE), xarxa de cooperació científica-econòmica, després de tres anys de col·laboració. L’àrea geogràfica d’aquesta Euroregió s'estén entre els Pirineus i la Mediterrània (Catalunya, Illes Balears, Migdia-Pirineus, Llenguadoc-Rosselló i Aquitània).

Iniciat dins el marc de l’Euroregió Pirineus-Mediterrània (Agrupació Europea de Cooperació Territorial), el Bioclúster Sud d'Europa es va fundar el 2007 amb l'objectiu d'iniciar i impulsar les sinergies i la cooperació mútua entre les bioregions i els principals agents de la biotecnologia i la salut en el sud-oest europeu.

Després de tres anys de cooperació, les parts han signat un acord, per tal de formalitzar la relació entre els clústers i associacions del sector de la biotecnologia i la salut, constituint oficialment el Bioclúster Sud d’Europa.

Fins a la data, sis signataris s'han unit al consorci: els bioclústers Biocat (Catalunya) i BioIB (Illes Balears), els pols de competitivitat Cancer-Bio-Santé (Migdia-Pirineus i Llemosí) i Eurobiomed (Llenguadoc-Rosselló i Provença-Alps-Costa Blava), les associacions empresarials de salut i biotecnologia BioMedicalAlliance (Migdia-Pirineus) i Biomeridies (Llenguadoc-Rosselló) i el Ministeri de Salut de les Illes Balears. Els socis d’Aquitània (Innovalis), implicats en aquest procés des del principi, i la patronal biotec catalana CataloniaBIO estan estudiant el seu ingrés a la xarxa.

L’objectiu del Bioclúster Sud d'Europa (BSE)

L'objectiu d'aquesta cooperació és facilitar la creació de projectes transregionals per promoure iniciatives dins l’àmbit de la biotecnologia i la salut. Diverses vies d'acció s’estan implementant: organització d'esdeveniments conjunts, seminaris i simposis, projectes de recerca interregionals que promouen la transferència de tecnologia i l’organització de visites i intercanvis.

El Bioclúster Sud d'Europa té previst impulsar projectes interns que podrien cercar finançament de fons FEDER o del 7è Programa Marc. "Avui en dia es tracta de la construcció d'un ambiciós programa de cooperació científica i econòmica al voltant de la salut i la biotecnologia, sobre la base de l'Euroregió, i que podria anar més enllà", afirmen els cosignants. Un exemple d’aquesta cooperació és el projecte Interbio, en el qual participen tres dels clústers membres d’aquesta xarxa i que ha rebut finançament de fons FEDER de la Comissió Europea  per promoure la cooperació entre plataformes tecnològiques i la transferència de tecnologia.

Les Trobades Euroregionals de Biotecnologia i Salut: projecte clau del Bioclúster Sud d'Europa

Un dels objectius d'aquest conveni és consolidar les Trobades Euroregionals de la Biotecnologia i la Salut, que s’han convertit en una cita per als actors de les sis bioregions. Després d'una primera edició exitosa a finals de 2007 a Tolosa, la segona edició de les Trobades Euroregionals s’ha celebrat a Montpeller els passats dies 1 i 2 de juliol de 2010, amb una assistència de gairebé 400 participants de nou països, amb prop de 300 reunions de partenariat i uns seixanta estands d’exposició.

Biocat ha aprofitat també per tancar els detalls de la celebració de la Second Summer School on Medecines (SSM2) que tindrà lloc del 31 d’agost al 10 de setembre a Tolosa i Barcelona, i el seminari NanoBiotechnology & IT for Health, que se celebrarà a Barcelona del 4 al 6 d’octubre.

Biocat és l’organització que coordina, dinamitza i promou la biotecnologia i la biomedicina a Catalunya. Impulsada per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, integra també diverses empreses i entitats de referència del sector.

Per a més informació:
Gabinet de premsa de Biocat: F&A • Tel. +34 93 419 19 86 • slazaro@filloy.com

Contactes:
Adela Farré (Biocat) • Tel. +34 93 310 33 69 • M. 626 992 057 • afarre@biocat.cat
Silvia Labé (Biocat) • Tel. +34 93 310 33 69 • M. 662 315 400 • slabe@biocat.cat