Barcelona, 30 de maig de 2014.- Els dotze alumnes de la primera promoció de Design Health Barcelona (d·HEALTH Barcelona), el programa d'innovació en salut promogut per Biocat, es van graduar ahir a la tarda en una cerimònia que va tenir lloc a l'auditori del Parc Científic de Barcelona.

L'acte va ser inaugurat per Montserrat Vendrell, directora general de Biocat i del Parc Científic de Barcelona, que va destacar que "Design Health Barcelona és un programa que va néixer fa un any per donar resposta a la necessitat actual d'experts capaços de fomentar la innovació i el esperit empresarial en l'àmbit biomèdic. I avui podem afirmar que ho hem aconseguit perquè els dotze alumnes del programa tenen ara les eines per ser emprenedors d'èxit."

d·HEALTH Barcelona és el primer programa formatiu en biodisseny que s'imparteix al nostre país. Qualificat per experts de Health StartUp Europe com una de les millors acceleradores d'innovació en salut d'Europa, en d·HEALTH Barcelona, les necessitats mèdiques identificades durant una fase d'immersió clínica en un hospital són la base de nous productes i serveis sanitaris per a la societat.

"La salut és, ara mateix, el sector més atractiu i en què hi ha més oportunitats de negoci" va ressaltar Jorge Juan Fernández, director acadèmic del programa i director de l’E-Health & Health 2.0 de l'Hospital Sant Joan de Déu, a l'inici de la seva intervenció. Ell va ser l'encarregat d'explicar als assistents els resultats obtinguts en la primera edició de d·HEALTH Barcelona, en què els alumnes han identificat prop de 1.200 necessitats no-resoltes a l'Hospital Clínic, l'Hospital Sant Joan de Déu i l'Institut Guttmann, els tres centres sanitaris que col·laboren amb el programa.

"El 15% d'aquestes necessitats són oportunitats de millora per als hospitals. Un 25% requereixen de nous descobriments científics per poder transformar-se en oportunitats reals de negoci i, per tant, suposen noves línies de treball per als centres de recerca. Un 20% són idees perquè les empreses de tecnologies mèdiques optimitzin el funcionament dels seus productes ja al mercat i el 40% restant es tracta de necessitats clíniques que ofereixen noves oportunitats de negoci" va explicar Jorge Juan Fernández.

A continuació, va arribar el torn dels tres equips d'alumnes que, un a un, van presentar els projectes en què estan treballant. El primer d'ells, format pel dissenyador Roger Benet, l'enginyer Alfred Ramírez, Lalis Fontcuberta, amb background empresarial,  i el bioenginyer Mateu Pla va presentar ACTUA, una plataforma en línia per reduir el nombre de morts sobtades per una parada cardíaca. El projecte consisteix a crear una comunitat de gent preparada per assistir a les persones que pateixin una aturada cardiorespiratòria en els primers instants, abans d'arribar al centre hospitalari, i així poder salvar més vides. ACTUA, que s'implantarà primer a Barcelona i després a altres ciutats del món, vol contribuir que la ciutat comtal es converteixi en la primera urbs cardioprotegida del planeta.

El segon equip de d·HEALTH Barcelona, format pels enginyers Arnau Valls i Mattia Bosio, el biòleg Marc Rabaza i l'empresària Susan Feitoza van presentar KOCOON, un sistema per combatre l’excés de soroll de les unitats neonatals que poden ferir la salut dels seus pacients. Els prematurs, durant la seva estada a les unitats de cures itensives poden arribar a suportar fins a vuit vegades més soroll que un nadó nascut a terme.

Finalment, el grup format pels biòlegs Markus Wilhelms i Inmaculada Herrero, l'enginyer Àngel Calzada i el dissenyador Marc Benet van presentar USMIMA, una solució per reduir el restrenyiment crònic en persones amb lesió medul·lar. La disfunció intestinal, per una manca de propulsió al colon, és un problema mèdic i social de gran importància que afecta molts pacients amb lesió medul·lar i que redueix la seva qualitat de vida. El dispositiu desenvolupat pels alumnes constitueix una solució no farmacològica, no invasiva i sense efectes adversos.

Després de les presentacions dels tres projectes i abans del lliurament de diplomes, Julio García, emprenedor en sèrie i director de l' escola de professionals d'Internet KSchool a Catalunya, va ser l'encarregat d'impartir l'última lliçó del curs. Durant la seva intervenció va recordar als alumnes que "esteu jugant amb alguna cosa vital però molt bonica, la salut" i, de cara al seu futur com a emprenedors, els va aconsellar que "feu el que feu feu-ho sempre sota tres pilars: transgressió, disrupció i perseverança."

L'acte de graduació suposa el final del programa acadèmic però no del treball per als alumnes de la primera promoció de Design Health Barcelona. Durant els propers mesos els tres equips seguiran desenvolupant els seus projectes i construiran prototips que presentaran davant d'un panell internacional d'inversors al setembre. Llavors s'acomiadaran del programa donant el relleu a la segona promoció d'alumnes.

Biocat actualment està avaluant les candidatures rebudes per cursar la següent edició de Design Health Barcelona. Aquells alumnes que resultin seleccionats rebran, a més, una beca que cobreix fins al 25% del cost de la matrícula.

d·HEALTH Barcelona és un programa que s'emmarca dins de la iniciativa de desenvolupament de talent Moebio de Biocat que reuneix diversos programa formatius amb l'objectiu de promoure l'emprenedoria i donar resposta als reptes actuals en el sector salut. Aquest objectiu està alineat amb les KIC (Knowledge and Innovation Community), consorcis publico-privats integrats per centres de recerca, empreses i centres d'educació superior europeus que treballen conjuntament per desenvolupar projectes innovadors. Les KIC són l'instrument de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT) per transformar les idees i el coneixement en valor en forma de nous productes i serveis amb impacte econòmic i en la societat.

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Biocat: