Vés al contingut

NÚRIA PELÁEZ 


El sector de les ciències de la vida i de la salut dona feina a més de 220.000 persones, un 7% del total de persones ocupades a Catalunya, segons dades de l’Informe Biocat. D’aquestes, unes 170.000 treballen a la xarxa d’entitats sanitàries i més de 53.000 a les empreses biotecnològiques, farmacèutiques, de tecnologies mèdiques, healthtech, serveis professionals, proveïdors i distribuïdors del sector, i entitats d’inversió, amb una mitjana de creixement anual del 3,7% en els darrers anys.

Les dades quantitatives deixen palès l’atractiu del sector com a destí professional. Quins són, però, els perfils que necessiten aquestes empreses? Quines aptituds i actituds busquen? Per on es mouen les ofertes de feina? Headhunters i consultors de RRHH especialitzats del sector ens han revelat les respostes.

 

Startup busca director: raó aquí

 

Treballar a una big farma ja no és l'única sortida laboral prometedora a la indústria biomèdica. Cada setmana es crea, de mitjana, una nova empresa a la BioRegió de Catalunya: per això, les startups protagonitzen actualment bona part de les oportunitats professionals del sector. “La cerca de perfils per a startups va suposar l’any passat el 40% del nostre volum de negoci”, exemplifica Michael Thiele, soci fundador i director de LIM Global, consultora especialitzada en la selecció de perfils per al sector life sciences.

Què busquen aquestes empreses emergents? “Si parlem de startups biotecnològiques, els fundadors acostumen a ser científics que necessiten fitxar directors generals per liderar el desenvolupament de negoci o bé directors mèdics per liderar la interacció externa de la companyia”, explica Diego Esteban, que porta 15 anys treballant com a headhunter especialitzat en la cerca d’alts directius per al sector salut i dirigeix la consultora de selecció Russell Reynolds a Barcelona.

Qualsevol bon executiu pot liderar una startup? Els experts són contundents: no. “Una startup necessita perfils àgils i amb esperit emprenedor, però que alhora treballi amb el mètode i rigor propi d’una multinacional, i aquest equilibri és difícil de trobar”, adverteix Esteban, que ha fitxat executius per a les principals companyies i entitats de recerca de la BioRegió.

 

CMO: el fitxatge internacional

 

Si actualment hi ha un perfil especialment cotitzat per les startups biomèdiques, aquest és el CMO (Chief Medical Officer). Els caçatalents busquen candidats cada cop més especialitzats, fins i tot amb experiència en una àrea clínica concreta, i alhora bons comunicadors per poder relacionar-se amb diferents stakeholders. Els CMO són un perfil molt específic que costa de trobar al mercat local, però que s’ha convertit en una prioritat per als inversors internacionals. Cal recordar que més de la meitat dels 106 milions d’euros captats el 2018 per les startups de de la BioRegió de Catalunya van venir de fons de capital risc i, d’aquests, un 75% vehiculats en rondes d’inversió amb participació estrangera.

“Els inversors de capital risc volen que les seves empreses participades fitxin perfils amb experiència prèvia que puguin assolir resultats ràpidament perquè ja els han assolit abans en altres companyies. A Barcelona hi ha un ecosistema creixent però jove, i per tant professionals tècnicament excel·lents però amb poca experiència. És una qüestió de temps: potser en 5 anys seran les empreses d’altres països les que vindran a trucar la porta d’empreses catalanes per fitxar aquí el seu talent”, augura Michael Thiele, de LIM Global.

I com es pot convèncer un CMO internacional perquè ho deixi tot per treballar a una jove biotec de Barcelona? L’atractiu del projecte, asseguren els caçatalents, és el principal factor d’atracció, però ningú vol perdre poder adquisitiu. “No pots captar un executiu de Londres, Paris o Frankfurt venent qualitat de vida: els has d’oferir un salari competitiu, i els inversors ho saben”, explica Thiele. Superat l’escull econòmic, el principal problema acostuma a ser l’entorn familiar, en tractar-se de professionals majoritàriament joves, amb parella en actiu i fills en edat escolar. “A l’empresa els hi preguntem què volen: el millor professional, o el millor professional disposat a venir a Barcelona? Si volen el millor, i aquest candidat no pot portar la família a la ciutat, cada cop és més habitual establir sistemes de treball virtual que els hi permetin viatjar nomes uns dies a la setmana -destaca el fundador de LIM Global-. El més important no és que sigui físicament a l’oficina, sinó que sigui el millor en la seva àrea terapèutica i pugui aportar aquest coneixement a l’empresa: aquesta flexibilitat és un element que les startups han assumit de forma molt més ràpida que les grans farmacèutiques”.

 

Sortides a l'alça: experts en regulatory, qualitat i market access

 

Si parlem d’empreses amb producte ja desenvolupat, hi ha posicions tan especialitzades com demandades: les relacionades amb la regulació i els registres, la qualitat i l’accés a mercat.

Així, entre els més buscats figuren els experts en QA/RA (Quality Assurance & Regulatory Affairs), perfil que en empreses petites acostuma a assumir una única persona, i que a mida que la companyia creix pot acabar convertint-se en tot un departament. La seva missió: supervisar que els productes assoleixin la qualitat requerida per la legislació i coordinar el registre per introduir-lo als diferents mercats.

Aquest perfil es cotitza especialment al sector tecmed. “Una biotecnològica pot tenir moltes possibles núvies a les quals vendre l’empresa, però en el subsector tecmed hi ha poca companyia gran –argumenta Thiele-. Per això, a les startups de tecnologies mèdiques el desenvolupament del producte és clau ja que necessiten assegurar el funcionament òptim del seu producte per poder traspassar-lo a una multinacional de forma cost-efectiva”.

El perfil ideal d’aquests candidats? Titulats en Farmàcia, si es tracta de productes biomèdics, o qualsevol altra formació de ciències de la salut en el cas de les empreses healthtech, amb un creixent interès pels enginyers biomèdics.

La baixa rotació d’aquest tipus de professionals els fa especialment demandats. “Actualment hi ha molts candidats amb experiència en aquest àmbit, però són posicions molt estables -explica Sergio López, Consultor de la Divisió Healthcare & Life Science en Page Personnel, especialitzat en perfils tècnics i càrrecs intermedis-. El més difícil, però, és trobar candidats amb experiència en regulació de tecnologies mèdiques, perquè cada cop hi ha més empreses introduint-se en el mercat de productes sanitaris i no hi ha prou candidats amb experiència específica per respondre a la demanda”.

L’accés al mercat o market access és un altre àmbit estrella per al qual es demanden tant tècnics com directius. “En aquest àmbit s’ofereixen posicions tècniques, com ara els experts en Real-World Evidence (RWE) o Health Technology Assessment (HTA), encarregats d’avaluar les noves tecnologies que s’introdueixen al mercat i com integrar-les en el sistema sanitari, i també posicions més relacionals, com ara els perfils de relacions institucionals”, detalla Sergio Hinchado, Business Manager de Life Sciences, la divisió especialitzada en perfils salut de Hays.

Aquestes posicions, a diferència dels CMO, es cobreixen amb talent local: de fet, l’atomització regional del mercat sanitari a Espanya l’ha convertit en potència exportadora d’aquest tipus de perfils.

 

Posicions comercials: les vendes es professionalitzen

 

Les posicions comercials continuen sent les més buscades per multinacionals i companyies consolidades amb producte al mercat, però els tradicionals visitadors de maletí ja són història. S’estima que en els darrers anys Espanya ha passat de 15.000 a 8.000 visitadors farmacèutics.

“Fa 15 anys al sector farma cada metge era un decisor i la venda es feia de tu a tu, amb tot tipus de regals i incentius –recorda Sergio Hinchado, de Hays-. Ara els professionals de vendes són perfils molt més qualificats i orientats no només a les necessitats del metge sinó també del pacient”.

Els perfils més buscats per a l’àrea comercial són els anomenats MSL (Medical Scientific Liaison), encarregats d’interactuar amb els metges líders d’opinió (KOLs) de la seva àrea terapèutica; els medical advisors, que fan d’enllaç entre el mercat i la recerca; i professionals BDL (Business Development & Licensing).

En funció de la posició, hi ha empreses que prefereixen perfils júnior per formar-los des de zero en el model comercial de la companyia, i d’altres que aposten per perfils sènior amb experiència, però en tots els casos s’exigeix formació en salut. “El 60% dels visitadors actuals de més de 50 anys no tenen formació específica en salut -assegura Sergio López, de Page Personnel-. En les posicions de vendes de genèrics i OTC per al canal farmàcia es dona més importància a les habilitats de negociació i interacció social que no pas a la titulació, mentre que en tecnologies mèdiques i productes sanitaris cada cop és més habitual buscar infermers amb experiència en quiròfan que vulguin donar el salt a la indústria”.

 

Els perfils digitals: la convergència de sectors

 

Els perfils més buscats a la BioRegió de Catalunya coincideixen amb els més buscats al mercat nacional internacional. “La principal diferència entre Madrid i Barcelona és que les principals farmacèutiques espanyoles estan a Catalunya i tenen aquí les seves fàbriques, que busquen des de tècnics de laboratori o de formulació fins a responsables de tota la cadena productiva”, apunta Sergio Hinchado, de Hays. Entre els més buscats figuren, per exemple, els experts en Chemistry Manufacturing Control (QMC) per supervisar el pas de la recerca cap a la industrialització.

També van a l'alça els perfils digitals per a posicions diverses, des de la integració dels processos de l’empresa fins al màrqueting digital. “La indústria farmacèutica ha estat tradicionalment molt endogàmica i es nodria únicament del talent format dins de la companyia. En canvi, per fitxar talent digital s’està nodrint de professionals procedents de sectors menys regulats com el gran consum, les telecomunicacions o, fins i tot, la banca”, revela Hinchado. Pel que fa a les empreses de digital health, destaca la demanda de perfils IT (desenvolupadors, etc).

 

On fer-te visible i on trobar les vacants?

 

Si després de llegir aquest post has decidit començar a moure el teu currículum, pots començar per actualitzar el teu perfil de LinkedIn: la popular xarxa professional s’ha convertit en una de les principals eines per als consultors de selecció i un bon aparador d’ofertes de tots els sectors.

Les ofertes executives, però, sovint no s’anuncien públicament. “LinkedIn és una gran eina per a la selecció de directius, però les referències i el boca a orella acaben sent la principal font de talent”, reconeix el caçatalents Diego Esteban, de Russell Reynolds. “LIM Global compta amb una base de dades de més de 50.000 professionals: nosaltres publiquem les vacants però per a les posicions top rebem poques candidatures i hem de sortir a vendre el projecte a professionals que estan en actiu”, afegeix Michael Thiele.

En tot cas, et recomanem donar un cop d’ull a la borsa de treball i pràctiques de Biocat.  Aquí, a part de les vacants internes de Biocat, podràs trobar més de 60 noves ofertes mensuals específiques del sector. El seu ús és totalment gratuït tant per als candidats com per als seleccionadors (empreses o consultors), que poden publicar-hi les seves ofertes omplint un senzill formulari.

Spoiler: aquest mes d’octubre Biocat estrenarà nova newsletter mensual íntegrament dedicada a ofertes laborals. Si encara no reps els nostres correus, subscriu-t’hi aquí i tria les teves preferències.

Bona sort!

Necessites més informació?

Posa't en contacte amb nosaltres

Escriu-nos
Laura Diéguez
Laura DiéguezCap de Premsa i Continguts(+34) 606 81 63 80ldieguez@biocat.cat
silvia labe 2
Silvia LabéDirectora de Màrqueting, Comunicació i Intel·ligència Competitivaslabe@biocat.cat
Etiquetes:
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.