Michael Müller: “Vendre medicaments ja no és suficient, cal proporcionar solucions de diagnòstic, de monitorització de pacients i de digital health”
Soci director de Monacon Beteiligungs GmbH
Michael Müller va fundar Cepton Strategies, companyia que va vendre el 2014 a l’empresa CRA de Boston. La seva empresa ha estat qualificada pel diari econòmic Capital com la consultora estratègica líder en salut, per davant de McKinsey, Boston Consulting Group i Roland Berger. Müller ha dirigit un gran nombre de projectes de companyies de capital privat, grups d’atenció mèdica i fons d’inversió i és expert en estratègia corporativa amb gran experiència en desenvolupament de negocis, R+D i M&A.
Aprenentatges des del Fòrum de la BioRegió (3a part): Biopharma
Una de les principals conclusions del Fòrum de la BioRegió va ser l'innegable impacte de la tecnologia en la nostra relació amb l'assistència sanitària, on els sectors de la biofarma, el medtech i el digital health hi tenen molt a dir, essent els sectors clau al qual ens hem d’enfrontar. Michael Müller, ponent del Fòrum de la BioRegió i un dels principals oradors sobre l'estat actual del sector farmacèutic i biotecnològic, comparteix amb nosaltres visions inspiradores de les principals tendències i desafiaments en biopharma. Spoiler Alert: ha arribat el moment de canviar.
La cadena de valor en la indústria farmacèutica ha canviat. Quins han estat els principals canvis? Com afecten aquests canvis als seus models de negoci?
En el passat, en les indústries farmacèutiques la majoria dels passos que afegeixen valor s'han dut a terme internament, però avui dia la majoria d'aquests passos al llarg de la cadena de valor es poden o bé externalitzar, o bé fer-los en associació amb altres companyies. Aquests socis inclouen l'acadèmia i també empreses biotecnològiques, tecnològiques o de mitjans, així com proveïdors de fabricació, investigació i força de vendes-externalització.
Els models de negoci es veuen afectats considerablement per la propietat intel·lectual dels ingressos d'entrada, compartida amb diversos socis. Així mateix, les estratègies push basades només en la venda de productes farmacèutics s’han vist desplaçades cap a una estratègia d’atracció dirigida a augmentar la demanda del producte per part dels pagadors i dels pacients.
Quins canvis iniciats avui seran els que configurin el futur d’aquí a 10 o 20 anys?
Crec fermament que la medicina personalitzada (PM) canviarà totalment la indústria. La medicina personalitzada requerirà un procés del tot nou, des del disseny, a través de la fabricació, fins a la venda. Però el més important és que donarà l’oportunitat de curar en lloc de tractar els símptomes.
Una de les principals tendències és la convergència dels sectors. Les fronteres es difuminen entre la indústria farmacèutica, biotecnològica, medtech i digital health. Estem allunyant-nos de les fusions i adquisicions (M&As) cap a associacions més estratègiques?
Sí, ho fem. I molts dels últims acords de fusió en són prova, com per exemple Calico, una empresa de biotecnologia d'investigació i desenvolupament fundada per Google i Arthur D. Levinson el 2013.
En les grans empreses farmacèutiques la innovació ja no es limita només als medicaments, sinó que inclou solucions de diagnòstic, de monitorització de pacients i de digital health. Quina és la propera gran innovació en el sector?
La innovació recent de la indústria de productes farmacèutics – a part de diversos components nous (Moea) – ha vingut gràcies a que la indústria ha entès que la venda de drogues ja no és suficient, avui dia es requereix proporcionar solucions. Això és el que impulsa a la indústria per incloure dispositius i aplicacions mòbils per obtenir un millor control del compliment i assegurar un millor resultat.
La decisió més important que una companyia farmacèutica o biotecnològica pot fer durant els propers anys probablement sigui invertir en mobile health.
Els resultats de l'R+D s’han estancat. Les companyies farmacèutiques necessiten repensar les seves estratègies d'R+D?
Sí, les empreses han d'entendre que ha arribat el moment de canviar. Afortunadament, moltes empreses ja ho saben. Per exemple, hem vist recentment estratègies d'innovació impressionants amb Sanofi o Alnylam (per esmentar una de molt gran per una banda i una biotech botique per l’altre).
Entrevistes relacionades:
- Vishal Gulati: "La disponibilitat de la informació ha canviat per complet la nostra relació amb la cura de la salut: els pacients estan més empoderats" (30.11.2016)
- David Cassak: "El Medtech necessita passar del volum al valor" (30.11.2016)
- Susan W. Bannister: “El govern pot crear l’entorn però no hauria de guiar” (21.02.2016)
- Zayna Khayat: "Deixem que qui millor soluciona els problemes els solucioni" (28.02.2017)
Presentació de Michael Müller al Fòrum de la BioRegió 2016: