Director Acadèmic de Moebio
Jorge Juan Fernández és el Director Acadèmic de Moebio, on dirigeix d·HEALTH Barcelona, i el Director de l'Àrea d'e-Health i Salut 2.0 a l'Hospital Sant Joan de Déu (Barcelona). Ha treballat en projectes a tot Europa amb inclinació cap a la tecnologia, la innovació i l'emprenedoria. Exerceix d'assessor i mentor de diverses start-up sanitàries i de programes d'acceleració empresarial. Es va graduar a la London School of Economics i té un GMP d'IESE Business School i un de la Singularity University. Ha estat seleccionat recentement com un dels Joves Líders Europeus de 2014 40 Under 40.
Què és Design Health Barcelona?
Design Health Barcelona, o d·HEALTH com el denominem, és el programa insígnia de Moebio, la iniciativa que engloba tots els programes de desenvolupament de talent que lidera Biocat. d·HEALTH és un programa de postgrau pioner, de 8 mesos de durada, basat en l'exitós programa Biodesign de la Universitst d'Stanford, en el qual equips multidisciplinaris integrats per quatre persones amb formació en medicina, enginyeria, empresa i disseny experimenten un cicle complet d'innovació que inclou la identificació de necessitats no cobertes i la invenció i implantació de noves solucions a partir d'una immersió clínica de dos mesos de durada en els millors hospitals de la ciutat de Barcelona. La primera promoció va realitzar estades a l'Hospital Clínic, l'Hospital Sant Joan de Déu i l'Institut Guttmann. A l'hora d'innovar, observar és més ric que escoltar, perquè l'observació implica escoltar tant amb els ulls oberts com tancats.
Quin va ser el propòsit de Biocat en llançar un programa educatiu tan disruptiu com d·HEALTH?
El nostre objectiu a Biocat era introduir l'emprenedoria com una opció professional viable en els àmbits de les Ciències de la Vida i de la Salut. Ara, i de cara al futur, necessitem gent que creï els seus propis llocs de treball, no només persones que busquin feina. El nostre esforç se centra en convertir els llicenciats en emprenedors/intra-emprenedors a les seves organitzacions.
Les persones són les que fan la innovació. El nostre objectiu principal és formar innovadors (en lloc de crear un tipus concret d'innovacions) proporcionant-los formació i orientació perquè esdevinguin emprenedors/intra-emprenedors en les Ciències de la Vida i de la Salut.
Quines són les característiques principals del programa?
Per crear el programa, vam analitzar a fons més de 100 iniciatives disruptives en el camp de l'educació en salut i en altres sectors. Vam arribar a la conclusió que la millor manera de maximitzar l'impacte en l'ecosistema era creant un programa de llarga durada. A l'hora de posar en marxa el programa, hem seguit el consell que ens van donar tots els entrevistats: "crear programes formatius que a vosaltres mateixos us agradaria cursar". Hem intentat crear un programa amb un alt ROE (Retorn a l’Educació): el futur de l’educació ja no depèn de les acreditacions, sinó de la tríada C-H-M (Coneixements, Habilitats, Mentalitat) que cadascú incorpora a la seva caixa d’eines.
A Biocat hem treballat amb un objectiu en ment: que el programa sigui una experiència d’aprenentatge única a la vida dels alumnes. Una experiència d'aprenentatge memorable. Els nostres alumnes ens diuen que ho hem aconseguit la majoria dels dies. Com a programa, Design Health Barcelona té cinc característiques clau:
- Està orientat a solucionar problemes reals.
- Es tracta d'un programa basat en l'experimentació. S'aprèn fent.
- És multidisciplinar. Ensenya habilitats, no només coneixements.
- Està basat en el treball en equip. Les persones treballen en equips de bon començament fins al final.
- És ecosistèmic i orientat al networking.
La primera característica del programa és la seva orientació cap a solucionar problemes reals. Podries explicar-la una mica més?
En educació, hi ha dos tipus de programes acadèmics: els que t'ensenyen a resoldre problemes que ja estan resolts i els que es dediquen a resoldre problemes que encara estan sense resoldre. d·HEALTH, amb un enfocament centrat en el pacient, forma part d'aquest segon tipus.
En un món que s'enfronta a tants desafiaments, creiem que és important posar als joves més brillants a solucionar els problemes que encara no hem aconseguit resoldre. Una persona creix i millora només quan s'enfronta a desafiaments. Els problemes que enfronten els nostres alumnes no s'han resolt a cap lloc del món i són desafiaments d'abast global.
La segona característica del programa és la seva orientació a l'aprenentatge basat en projectes reals. És aquest el sistema d’“aprendre fent”, o “learning-by-doing”?
En l'ensenyament basat en l'experiència els descobriments són el nucli del procés d'aprenentatge. Ja sabem que els estudiants treballen més dur, millor i amb més profunditat quan els riscos són reals i s'enfronten a reptes concrets. A d·HEALTH ensenyem als nostres alumnes a fer, no només a planificar. El programa ofereix oportunitats d'aprendre experimentant desafiaments de la vida real i no analitzant casos d'estudi obsolets, i això proporciona als estudiants un coneixement de les limitacions i dels diferents entorns que els ajuda a convertir-se en els innovadors del futur. A d·HEALTH, els alumnes trien lliurement el seu propi projecte.
Podries detallar una mica més la tercera característica del programa, la que tracta sobre la seva multidisciplinaritat i l’orientació cap a la transferència de coneixements i a l'adquisició de noves habilitats?
La gran fal·làcia de la Societat de la Informació i el Coneixement és que el que importa és el coneixement. No és veritat. El principal actiu són les competències, perquè són aquestes les que transformen el coneixement en valor. En entorns complexos i incerts, aquelles persones que pensen millor tenen un avantatge competitiu sobre aquelles que no ho fan. La vida mitjana dels coneixements avui dia és de 3 a 5 anys. En canvi, les habilitats duren tota la vida. d·HEALTH no tracta només de transferir coneixements, sinó de fomentar l’adquisició de noves competències. Avui, més que mai, el que diferencia un professional d'un altre són les seves habilitats. Més que el seu nivell de coneixement. Antigament les persones es diferenciaven pel coneixement que tenien. El respecte era per al que posseïa el coneixement. Avui en dia, el que té competències que el diferencien de la resta és el més respectat.
L'èxit no depèn només d'estar en el lloc adequat en el moment oportú. L'èxit depèn, també, d'estar preparat. A d·HEALTH treballem dur per fomentar aquesta capacitat entre els nostres alumnes de manera que, quan acabin el programa, s’incorporin al mercat laboral amb nous coneixements i noves competències.
Per què el treball en equip, la quarta característica del programa, és tan important?
El procés d'innovació en biodisseny funciona millor en equip. Els equips resolen millor els problemes que els individus aïllats. Quan els estudiants treballen en equip, estan molt més compromesos entre ells i amb la resta de la classe. Els alumnes treballen en grups simulant situacions de la vida real. Tenim 3 equips formats per 4 alumnes cada un que, cada any, són assignats a les diferents àrees clíniques seleccionades pels hospitals que participen en el programa.
Els equips treuen el millor i el pitjor de la gent. Hi ha una jerarquia horitzontal a cada equip i el lideratge és compartit; per relleus, diria jo. En aquest context, els equips han de trobar la manera de col·laborar, la qual cosa planteja alguns reptes i proporciona lliçons per a tota la vida. Part del seu viatge d'aprenentatge consisteix en convertir-se en un equip i créixer junts al llarg del procés. Cal deixar que la gent que es trenqui el cap contra la paret. Si els nostres alumnes no s'enfronten a reptes difícils, fallant de vegades, no adquiriran la capacitat de recuperar-se que necessitaran al llarg de la seva vida com a emprenedors. Creiem que el procés d'aprendre a treballar en un equip multidisciplinari i a bregar amb conflictes és una de les experiències d'aprenentatge més valuoses del nostre programa.
Anteriorment, un equip era un grup de persones que treballaven juntes. Ara, un equip és un grup de persones que aprenen juntes. A d·HEALTH, els alumnes no només són responsables del seu propi aprenentatge, sinó que són igualment responsables de l'aprenentatge de la resta de participants.
La cinquena característica del programa ¿vol dir que els alumnes acaben el curs amb una àmplia xarxa de contactes en els sectors de les ciències de la vida i la medicina?
La Primera Llei de l'Educació és que les persones són més importants que el programa. d·HEALTH canvia el perfil de la gent que t'envolta. En finalitzar el programa els alumnes saben qui són les persones més importants en l'àmbit de la salut i a la majoria d'elles les coneixen personalment. Això fa que el seu ventall d'oportunitats i la seva capacitat de contribuir a la societat s'ampliï. Moltes innovacions no són possibles sense els contactes adequats. Com més connectats estem, més ràpid es podem innovar. Les col·laboracions establertes són un dels resultats més valuosos del programa i per això animem els alumnes que estableixin el major nombre possible de contactes durant el programa.
El procés d'admissió de la segona edició de Design Health Barcelona acaba de començar. Quin tipus d'alumne esteu buscant?
La selecció dels participants és fonamental per a l'èxit del d·HEALTH. Triar persones madures, amb les habilitats i la motivació suficients per crear i gestionar les seves innovacions i oportunitats en el futur és bàsic per a qualsevol programa que, com el nostre, mesura el seu èxit a través de l'èxit dels seus graduats. Treballem molt dur per seleccionar els millors talents d'entre totes les sol·licituds que rebem. L'èxit del programa comença amb la selecció de les persones adequades i això requereix establir els criteris correctes. Aquest mes iniciem el procés de selecció de les 12 persones que es convertiran en els alumnes de d·HEALTH 2014-15.
Vull animar la gent a presentar-se per dos motius. En primer lloc, perquè si vols marcar la diferència, fer alguna cosa disruptiva, no hi ha millor camp que el de la salut. El potencial que tenim és més gran que els desafiaments a què ens enfrontem. En segon lloc, perquè mai hi ha hagut un millor moment per ser emprenedor. Mai al llarg de la història l'accés al mercat ha estat més barat i més ràpid que en l'actualitat. Fins ara, un grup d’emprenedors pot fer el que només els governs i les grans empreses podien fer en el passat. La distància entre l'impossible i el possible s'està reduint. Mai subestimis el poder dels equips petits i compromesos!
Aquest canvi d'enfocament crea una experiència d'aprenentatge molt diferent a l'estàndard i molt intensa. Pots contactar als alumnes de la promoció 2013-14 i ells et diran fins a quin punt aquesta experiència els ha transformat.
El procés de selecció del d·HEALTH Barcelona edició 2014-2015 és obert. Per a més informació i per a presentar la teva sol·licitud, visita aquesta pàgina.