Vés al contingut

REDACCIÓ

L’informe Higher Education in Regional and City Development. The Autonomous Region of Catalonia, presentat divendres passat al Cercle d'Economia de Barcelona, aporta informació extensa sobre el paper de les universitats en el desenvolupament de Catalunya i fa recomanacions en àmbits com la formació del capital humà, el sistema d’innovació, i el desenvolupament cultural, social i mediambiental.

L'estudi l'ha elaborat l'Organització per a la Cooperació Econòmica i el Desenvolupament (OCDE) conjuntament amb l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), la Fundació CyD, el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona i el Departament d'Economia i Coneixement de la Generalitat.

En el capítol on s’analitza la formació del capital humà a Catalunya, es recomana que l’Estat prengui mesures per reduir les barreres econòmiques dels grups socials menys afavorits a l’hora d’accedir a l’educació superior; que les universitats i altres actors econòmics i socials elaborin una estratègia a llarg termini per al desenvolupament del capital humà; s’assenyala la importància de tenir una bona informació i dades que facilitin la presa de decisions en aquest àmbit, i tenir en compte les necessitats de les empreses del territori. L'informe cita com a cas d'èxit el programa formatiu (Biocàpsules) desenvolupat per Biocat després d'identificar les necessitats del sector empresarial biotecnològic i de les tecnologies mèdiques a Catalunya.

Respecte a la transferència de coneixement, l’estudi afirma que les universitats catalanes han fet un progrés rellevant pel que fa a la generació de coneixement, però que cal millorar-ne la difusió. El model d’innovació està centrat en la ciència i la tecnologia i limita la mobilització de les universitats pel que fa a les innovacions socials i culturals. També es recomana que es reforcin els incentius perquè les universitats es comprometin a portar a terme una recerca que tingui especial interès per a la regió on estan ubicades.

En mateix capítol sobre el sistema d'innovació, l’informe aposta per accelarar les reformes en aspectes com els currículums dels investigadors o el sistema de govern de les universitats. Apunta, també, que les universitats haurien de desenvolupar un model regional de transferència de coneixement basat en la relació ja existent amb les indústries. Aquest paper d'intermediació és costós i complicat per a les universitats quan el sector privat no està organitzat. Segons, els experts internacionals que han redactat l'informe, l'exemple del treball de Biocat demostra aquest punt.

Per reforçar el paper de les universitats en el desenvolupament del territori, s'aconsella, entre d’altres mesures, fer un projecte pilot de modernització del sistema de governança de les universitats i que s’estableixi una plataforma de coordinació per a l’educació superior a Catalunya. Igualment es demana a les universitats que prioritzin el desenvolupament regional i local i que col·laborin entre elles per racionalitzar l’oferta de programes de grau i continuar desenvolupant programes conjunts de màsters i doctorats.

A l’acte de presentació hi van assistir el conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell; el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi William Carnes; el rector de la UB i president de l’ACUP, Dídac Ramírez; el coordinador general de l’Informe CyD, Martí Parellada; el coordinador del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, Francesc Santacana; la responsable del programa Higher Education in Regional and City Development de l’OCDE, Jaana Puukka; i el secretari executiu de l'ACUP, Josep M. Vilalta. Vilalta i Parellada han estat els coordinadors del projecte a Catalunya.

Aquest projecte per analitzar la situació a Catalunya s’emmarca en el programa Higher Education in Regional and City Development de l’OCDE, que ha dut a terme estudis similars a més de vint països.

Etiquetes:
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.