Vés al contingut
Dr. Jaume Mir

director general d’Arquebio


Article d'opinió

Tot i ser prematur en alguns aspectes –Arquebio es va constituir encara no fa dos anys i tot just tenim els primers resultats en la tecnologia que estem desenvolupant i una cartera de clients petita–, el nostre nivell d’activitat és molt elevat en tots els àmbits d’una empresa: projectes en marxa i per tancar, rondes de finançament, incorporacions a l’equip... Per tant, vam decidir anar a la BIO 2009 a Atlanta. A Arquebio encara som molt pocs, però ens hi vam posar de ple.

Arquebio és una biotecnològica catalana que utilitza la fermentació microbiana per al disseny de processos d’obtenció industrial de principis actius farmacèutics i molècules d’alt valor afegit en general, com a alternativa als mètodes clàssics de síntesi química. Aprofitant la mateixa plataforma, també generem proteïnes recombinants per a virus artificials.

Enguany, i atès el poc temps de vida de l’empresa, l’interès de la fira per a nosaltres es centrava més aviat en la recerca de socis per desenvolupar conjuntament alguns aspectes de la nostra plataforma i veure l’estat de salut del nostre subsector –identificar la competència, vaja. Quedava en un segon terme assistir a alguna de les nombroses comunicacions científiques o de negocis que s’hi han fet, així com els possibles contactes amb clients –tot just ens estem donant a conèixer a l’entorn local, malgrat sabem que d’aquí a un temps haurem de fer el salt. Bàsicament, volíem agafar rodatge: si assistim a fires hem de preparar-ho tot partint d’una petita infraestructura –una gran diferència respecte la nostra experiència professional anterior, en la que hem anat a fires representant empreses grans i consolidades.

I, naturalment, també pensàvem que havíem de formar part de l’expedició catalana a la fira, atesa la implicació de tots els factors integrants d’aquest sector al país. I aquest any el nombre d’empreses i institucions catalanes –que creix any rere any– ja començava a fer patxoca. Déu n’hi do, el salt viscut en els darrers anys!

La convivència de primera mà amb les associacions i administracions que ens ajuden i parlar directament en comptes de l’habitual correu electrònic té molts avantatges. També els tenen els contactes i el coneixement més intens que fem cadascuna de les empreses de la delegació, amb les mateixes persones amb qui hem coincidit en tants d’actes. I com sempre es diu, i mai no t’ho acabes de creure, existeix la possibilitat de partenariat i, fins i tot, de negoci directe amb els teus companys de viatge. En el nostre cas, ja és una realitat.

En el vessant més lúdic, i tot i que les fires són esgotadores, també cal gaudir de la ciutat desconeguda –per a la majoria– i de les seves possibilitats. Atlanta és una ciutat força interessant, i amb una mida raonablement humana, especialment per als estàndards americans. No dic que es pugui passejar a peu o que disposi d’un centre històric prou antic, però està molt lluny de Los Ángeles o de les ciutats del middle west. Vam gaudir del jardí botànic amb les seves orquídies; de l’aquari i les espècies que a casa no són habituals; i del museu de la Coca-Cola, on s’hi va fer una recepció amb sopar del sud inclòs i on, per sort, les begudes que s’hi servien eren cervesa i vins locals molt bons.

També és d’agrair l’organització excel·lent i el nivell de tecnologia de suport de la fira –per alguna cosa els americans van arribar els primers a la lluna–, que fa que el tràngol d’entrar i sortir als Estats Units sigui un peatge passable ja que és l’únic inconvenient en una maquinària que funciona com un rellotge.

I finalment, i en la meva opinió, es tracta d’un aspecte interessant i divertit si s’observen des d‘una certa distància totes les recepcions i festes que algunes delegacions organitzen com a estratègia de màrqueting. Des d’algunes edicions anteriors ençà sembla que la cosa és veure qui la fa més grossa, qui organitza la party més original, amb més recursos –menjar i beure, vull dir– i més exagerada. Impossible arribar a tot arreu.

En resum, una oportunitat magnífica de contactar amb proveïdors, clients, competidors, acadèmics, administració i de donar a conèixer la companyia i la biotecnologia catalana en un dels fòrums més importants del món.

L’any vinent, a Chicago!

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.