“Vaig crear una empresa per solucionar el problema del meu propi fill”
Jaume Puig
Llicenciat en Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions i en Enginyeria Superior d'Electrònica i Màster en Administració d'Empreses per la Universitat Ramon Llull. Va ser responsable de producte i prevenda de Mediacloud, del grup internacional Mediapro. Té 25 anys d'experiència com a mànager en empreses tecnològiques com British Telecom, Deutsche Bank, Telefónica, Tiscali, i va fundar dues empreses abans de crear Biel Glasses a partir de l’experiència del seu propi fill, Biel, un nen amb baixa visió.
Biel Glasses desenvolupa unes ulleres intel·ligents que permeten les persones amb baixa visió moure's de manera autònoma sense requerir l'ajuda d'un tercer. Les ulleres utilitzen visió 3D i algoritmes d’intel·ligència artificial per percebre obstacles i, a través de realitat mixta, els mostren de manera que l'usuari sigui capaç de percebre'ls amb la seva capacitat visual. Així, solucionen els problemes de mobilitat i ofereixen major autonomia personal per al dia a dia, minimitzant la dependència i l'aïllament social que pateixen aquestes persones. Biel Glasses va ser un dels projectes participants a la primera edició del programa d’acceleració CRAASH Barcelona impulsat per Biocat. El seu cofundador i CEO, Jaume Puig, explica la trajectòria i plans de futur de l’empresa.
Per què vas voler ser emprenedor?
En el meu cas l’objectiu no va ser l’emprenedoria en si mateixa, sinó solucionar un problema que afectava una persona estimada, el meu fill Biel, que té baixa visió. Per tal de fer-ho ha calgut posar en marxa una empresa, ja que ha estat el millor mitjà per aconseguir i canalitzr els recursos necessaris per desenvolupar el projecte. Certament, jo ja tenia experiència emprenedora en dues empreses anteriorment, i per tant el fet de crear-ne una per endegar aquest projecte no m’era gens aliè.
Quina ha estat la decisió estratègica més important que has pres fins ara?
La decisió més important va ser decidir-nos a construir el nostre propi dispositiu. Durant dos anys vàrem estar avaluant possibles dispositius sobre els quals desenvolupar una aplicació que fes el que volíem, cosa que segurament hagués simplificat i escurçat el projecte. El resultat, però, va ser que no existia cap dispositiu que acomplís els requeriments necessaris. Així doncs, abans que desenvolupar una solució incomplerta, vàrem optar per integrar mòduls de diversos fabricants per aconseguir dissenyar un hardware que realment fos capaç de solucionar les necessitats dels pacients, tot i que això implica un camí més llarg. A Biel Glasses creiem que de vegades cal agafar el camí més llarg, si és el que realment et permet assolir el cim.
Quin és el millor consell que t'han donat?
El millor consell que m’han donat ha estat que m’equivoqués de pressa. Tots ens hem d’equivocar en alguna decisió, i en l’àmbit de l’empresa crec que la clau està en fer-ho tant aviat com sigui possible, a temps per poder rectificar. D’aquí es pot extreure la necessitat de validar tant la necessitat com el model de negoci i la tecnologia proposada, en aquest ordre. Això ho hem fet en primer lloc mitjançant multitud d’enquestes a pacients i també a tots els altres stakeholders implicats en el model de negoci (en el nostre cas, òptics, oftalmòlegs, etc.). Aquestes enquestes ens van permetre definir molt millor la nostra proposta de valor i model de negoci. Ara mateix estem portant a terme proves del prototip amb pacients en col·laboració amb la Facultat d’Optometria de l’UPC. Estem podent comprovar fefaentment la funcionalitat i usabilitat del dispositiu, i a més obtenint informació molt valuosa d’experiència d’usuari per tal d’introduir-hi millores abans de començar-ne la fabricació.
I ara què? Quines fites t'has marcat assolir a curt termini?
A curt termini, seguirem focalitzant la nostra activitat en el desenvolupament de producte i la seva validació per part dels pacients, aconseguint així un primer model funcional. Mentrestant, tramitarem els processos de certificació i marcat CE i s'iniciarà la comercialització del primer model de producte, prevista al setembre de 2020. En termes de desenvolupament, evolucionarem la tecnologia del producte desenvolupant noves funcionalitats i optimitzant les ja existents.