Vés al contingut

"Una 'start-up' creada per investigadors és una ocasió única per desenvolupar fàrmacs innovadors"

Santiago Esteban i Laura Nevola

CEO i CSO, co-fundadors d'IDP Pharma

Doctor en Ciències Químiques (Universitat de València), Santiago Esteban s'ha centrat en mètodes computacionals per a l'estudi de proteïnes en centres nacionals (IRB, BSC) i internacionals (Alemanya i Holanda). Laura Névola és llicenciada en química mèdica i doctora en Ciències Farmacèutiques (Universitat de Roma). La seva especialitat, que ha portat a terme en universitats de Roma, Yale i a l'IRB de Barcelona, ha estat el desenvolupament de molècules per modular la funció de proteïnes.

IDP Pharma, que acaba de tancar una segona ronda de finançament i ja ha captat 2 milions d'euros des de la seva fundació al febrer de 2015, desenvolupa fàrmacs que actuen sobre nous mecanismes d'acció implicats en el desenvolupament del càncer, en particular en mieloma múltiple.

Els fàrmacs estan dirigits a una nova classe de diana terapèutica que són les proteïnes IDP. L'empresa també desenvolupa tecnologia pròpia i específica per al disseny d'aquests fàrmacs, que els permetrà introduir nous tractaments al mercat.

 

Per què vas voler ser emprenedor/a?

Santiago Esteban: Després de dotze anys treballant en investigació bàsica en el sector de la biomedicina, les meves prioritats van passar de generar a explotar el coneixement. IDP Pharma comença després de la presa de consciència que era el moment d'aprofitar el coneixement generat durant 20 anys en una nova classe de diana terapèutica, les proteïnes IDPs, i transformar-lo en noves teràpies. Sempre m'ha agradat ser partícip dels canvis, així que aquest gran pas no podia donar-ho si no era a través d'una aposta personal i amb un equip compromès.

Laura Nevola: La raó fonamental rau en la meva necessitat de transformar el coneixement en tecnologia, i per a això és essencial distanciar-se del món acadèmic. En el meu cas, la meva formació em porta a apostar pel desenvolupament de fàrmacs innovadors, amb l'objectiu d'introduir noves teràpies per al tractament del càncer. Estic convençuda que una start-up creada per investigadors formats i amb experiència com a nosaltres és una ocasió única per poder contribuir a aquest procés de manera rellevant.

 

Quina ha estat la decisió estratègica més important que has pres fins ara?

S.E: Entendre que un projecte d'aquesta magnitud no és cosa d'uns pocs. Això ens ha portat a establir aliances primerenques amb altres professionals del sector. Els acords que gaudeixen de salut són aquells en què tots es comprometen i tots guanyen.

L.N: Establir les possibilitats d'èxit tècnic dels diferents projectes a desenvolupar per l'empresa, prioritzant aquells que ens permeten avançar, alhora que preparem els projectes amb major grau d'innovació.

 

Quin és el millor consell que t'han donat?

S.E: "Posa un químic metge en la teva vida".

L.N: En realitat va ser una frase que em van dir en diverses ocasions i que vaig interpretar com un consell. Abans de decidir si començar aquesta aventura, quan explicava el projecte a diferents persones (familiars, amics, companys de treball) molts em deien: "A mi ja m'has convençut". Em va ajudar a entendre que ja estava segura del que havia de fer.

 

I ara què? Quines metes t'has marcat assolir a curt termini?

S.E: La fase d' "estabilització" en què ens trobem és el pas previ al nostre creixement. Hem de preparar l'empresa per parlar una llengua internacional, és a dir, donar entrada a inversors estrangers.

L.N: Estem en un punt molt important, l'any vinent és crucial. Com m'agrada dir, "tenim els actors i el pressupost per poder rodar l'escena". Volem avançar ràpidament per completar els estudis en models animals i, al mateix temps, començar nous programes de descobriment. Consolidar l'empresa és el nostre objectiu.

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.