Barcelona, 16 de juny de 2014.- Un total de 22 empreses i 4 institucions conformen la delegació catalana a la BIO San Diego 2014, la convenció biotecnològica més important del món, que s’organitza des de fa 20 anys. L’edició d’enguany tindrà lloc a San Diego (Califòrnia), entre el 23 i el 26 de juny, sota el lema Connect, Partner, Innovate.

Precisament, Califòrnia alberga un dels tres principals clústers de ciències de la vida dels Estats d’Units i un 28% del pipeline biotecnològic. L’activitat es concentra, sobretot, a les zones de San Diego i San Francisco, destacant en els àmbits dels productes biofarmacèutics, la biotecnologia industrial, els biocombustibles o els dispositius mèdics i de diagnòstic, entre d’altres.

L’envergadura de la BIO International Convention i el perfil dels participants garanteixen que les empreses i entitats de recerca que hi acudeixen hi trobaran múltiples oportunitats de negoci i col·laboració. Les xifres ho demostren: l’edició de 2013, celebrada a Chicago, va reunir més de 13.500 delegats de 62 països i 1.722 expositors, i s’hi van dur a terme 25.573 reunions de partnering, assolint el rècord respecte a les fires anteriors.

La BioRegió de Catalunya a la BIO 2014

La BioRegió de Catalunya disposarà d’un espai propi a la BIO 2014, dintre del pavelló espanyol, de 223 metres quadrats. S’hi ubicaran altres bioregions, com les d’Andalusia i el País Basc.

A més de 22 empreses catalanes, també hi participaran 4 institucions: ACCIÓ, l’agència de la Generalitat de Catalunya per a la competitivitat de l’empresa; l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB); el Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i Biocat, encarregada de coordinar la delegació catalana a la BIO per vuitè any consecutiu.

6 empreses catalanes amb estand propi

Del total d’empreses que participaran a la BIO 2014 dintre de la delegació catalana, 6 disposaran d’estand propi amb una ubicació privilegiada. Una d’elles és la biotecnològica Oryzon Genomics, basada en l’epigenètica. Amb seu a Cornellà de Llobregat, la companyia ha protagonitzat, recentment, la major operació de la biotecnologia espanyola, en tancar un acord de col·laboració amb la farmacèutica suïssa Roche. A més de disposar d’estand propi, el conseller delegat d’Oryzon, Carlos Buesa, participarà al seminari sobre finançament en el camp de la biotecnologia, que organitza l’Institut Espanyol de Comerç Exterior (ICEX) i que tindrà lloc el diumenge 22 de juny, abans de la inauguració oficial de la BIO 2014. I el dijous 26, Buesa serà el ponent d’una sessió sobre la cooperació entre els sectors públic i privat en l’àmbit de la biotecnologia a l’Estat Espanyol.

També tindrà estand propi Bioiberica: “D’una banda, la fira ens pot aportar nous contactes i obrir-nos noves oportunitats de negoci. De l’altra, Bioiberica hi aportarà tota la seva experiència en l’àmbit de l’artrosi i la salut articular”.

Specific Pig, un centre de cria i recerca biomèdica especialitzat en el model porcí, comparteix les mateixes motivacions per assistir a la BIO: “Ens ajudarà a donar-nos a conèixer a nivell internacional, per tal d’aconseguir noves oportunitats de negoci i possibles col·laboracions arreu del món”. La companyia actua com a CRO (Contract Research Organization) preclínica, donant suport a centres d’investigació biomèdica, empreses farmacèutiques, veterinàries i de dispositius mèdics, i hospitals.

Per a Plasmia Biotech, una empresa biotecnològica industrial, que es basa en una col·lecció d’enzims per millorar els processos de síntesi de diferents fàrmacs, assegura que la BIO els permet “contrastar l’activitat de les diferents empreses del nostre camp, així com establir noves col·laboracions”.

Laboratorios Salvat participa a la BIO des de l’any 2007: “Gràcies als contactes fets, hem tancat diversos acords de llicència”. A l’edició d’enguany, el seu objectiu principal és buscar socis comercials per a un producte de pediatria que estan desenvolupant per als Estats Units. En fase III, consisteix en la combinació d’un antibiòtic i un corticoide en gotes per a la indicació d’otitis.

Una altra empresa catalana amb estand propi serà Bcn Peptides, dedicada a la fabricació de pèptids bioactius per a aplicacions farmacèutiques i veterinàries.

Eines de partnering per als participants

Com en passades edicions, totes les empreses i entitats participants a la BIO podran concertar reunions de partnering one-to-one amb els assistents a la convenció. Del total d’empreses que conformen la delegació catalana, 16 hi participaran amb aquesta modalitat, posada en marxa, per primer cop, per Biocat i l’ICEX. Aquesta entrada, més econòmica que l’adquirida a través de la mateixa fira, fixa les reunions de partnering als pavellons expositors, en comptes de al Business Forum, un espai que complementa la zona d’exposició.

Entre les companyies que ofereixen serveis d’R+D, hi ha BioIngenium, un referent en el camp de la producció de proteïnes recombinants i que, a la BIO, pretén “fer contactes amb potencials clients”, a més de donar-se a conèixer a nivell internacional.

Altres companyies ja tenen presència comercial a nivell europeu o mundial. És el cas de ReadyCell, que, a la BIO, promocionarà els seus kits per mesurar diversos paràmetres. Els motiva, sobretot, “la possibilitat de realitzar moltes accions comercials en poc temps, a més de posar-te al dia de les principals novetats mundials de la indústria farmacèutica i biotecnològica”. També vol potenciar la seva internacionalització Anaxomics, que, a la BIO San Diego, té previst centrar-se en el descobriment de biomarcadors i en explicar els seus serveis adreçats a inversors i start-ups. De fet, podrà presentar-los a la sessió de workshop de biomarcadors que organitza el Consell Europeu de BioRegions (CEBR) el 25 de juny.

Una altra de les motivacions per participar a la BIO és aconseguir partners i inversors. L’empresa de nanomedicina Cebiotex, que ja ha participat en edicions anteriors de la fira, espera trobar-ne per poder desenvolupar una solució per al control i el tractament local de tumors en oncologia infantil, en fase de preclínica reglada. De la mateixa manera, GP Pharm pretén identificar-hi nous partners potencials, a més de considerar que la BIO és “un esdeveniment per estar al dia de les últimes tendències, tecnologies i desenvolupaments de l’àmbit farmacèutic”. En un mateix sentit, es pronuncia Sagetis Biotech, que desenvolupa tecnologies innovadores per respondre a necessitats mèdiques no cobertes: a la convenció, hi van amb l’objectiu de “cercar acords de col·laboració amb empreses farmacèutiques líders i tenir reunions amb empreses de capital risc per abordar les necessitats de finançament de l’empresa”.

A la BIO 2014, també hi serà present Medtep, un cas d’èxit empresarial en l’àmbit de l’e-salut. Creat al 2011 per dos joves emprenedors, ofereix una solució multiplataforma per a una atenció sanitària mòbil i personalitzada. A la fira, pretenen “establir sinergies amb empreses de l’entorn biotecnològic que puguin esdevenir en projectes conjunts”. I afegeixen: “La BIO San Diego és especialment interessant per a Medtep, ja que els Estats Units i Europa són el nostre principal mercat”.

Pel que fa a les farmacèutiques que acudiran a San Diego dintre de la delegació catalana, hi ha Mitelos Bioscience, que considera la convenció un “aparador” per als seus productes i serveis i, alhora, “una font d’inspiració per a nous productes i idees de negoci”. Hi donarà a conèixer 4 complements de la dieta i un producte sanitari que facilita l’extracció dels taps de cera del conducte auditiu extern. Quant a Gebro Pharma, el grup farmacèutic austríac amb seu a Barcelona,  a la convenció, hi busquen “oportunitats en fases avançades, properes a la comercialització, per ampliar la línea de productes en les àrees de dolor, reumatologia, urologia i altres especialitats”. En canvi, el principal motiu d’Iproteos per participar a la BIO és “la comercialització de la tecnologia desenvolupada per l’empresa i les llicències de la propietat intel·lectual dels seus fàrmacs”, per al tractament de malalties del sistema nerviós central humà.

Finalment, en l’àmbit de les consultores en biotecnologia, la BIO d’enguany comptarà amb la presència d’Spherium Biomed, una incubadora de projectes biomèdics desenvolupats en entorns acadèmics. Els seus objectius a la convenció són “copsar de primera mà les tendències de la indústria, establir contacte amb empreses i institucions de recerca internacionals i reforçar els llaços amb les nacionals”. Per la seva banda, Oficina Ponti, que ofereix serveis tècnics i jurídics per a la protecció i la defensa dels drets de propietat industrial, veu la convenció com “una molt bona oportunitat per establir col·laboracions amb empreses internacionals i oferir la gestió a Europa de les seves carteres de patents”.

Tanquen la delegació catalana a la convenció Bionure, amb oficines, precisament, a Califòrnia i que treballa en el desenvolupament d’una molècula per al tractament de l’esclerosi múltiple, la neuritis òptica aguda i el glaucoma; Ferrer in Code, especialitzada en medicina personalitzada i tests genètics; Ability Pharmaceuticals, una companyia de recerca i desenvolupament de fàrmacs, i Hexascreen, centrada en el desenvolupament i la comercialització d’equips per a l’anàlisi d’activitats químiques, físiques i biològiques.

Altres empreses catalanes que participaran a la BIO San Diego 2014 són Intelligent Pharma, Lacer, Caixa Capital Risc, Almirall i Grifols. En total, seran més d’una setantena els professionals de la BioRegió que viatjaran a la fira.

La BioRegió de Catalunya en xifres

Segons l’Informe Biocat 2013, la BioRegió catalana compta amb 512 empreses —quasi el doble que l’any 2000—, 56 centres de recerca amb activitat en ciències de la vida o disciplines vinculades, 17 hospitals universitaris i 11 universitats que ofereixen formació de biociències. A més, té dues grans infraestructures de recerca, el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i el Sincrotró ALBA-CELLS, 118 plataformes cientificotècniques, 12 centres tecnològics i 16 parcs científics i tecnològics amb activitat en biociències, on es troben ubicades el 24% de les empreses de la BioRegió.

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Biocat: