Barcelona, 7 de març de 2018.- El 28% de les empreses biomèdiques catalanes creades a partir de 2012 tenen una dona com a CEO o fundadora, segons dades de Biocat. El percentatge puja fins al 46% si s’analitzen només les companyies del sector creades a partir de 2016, dada que suggereix una tendència creixent entre les científiques de ciències de la vida i la salut que decideixen emprendre el seu propi negoci.

Per subsectors, les empreses amb més presència de dones entre l’equip fundador o directiu són les de tecnologies mèdiques, amb un 38%. Les biotecnològiques i les companyies de serveis professionals al sector se situen a continuació, en ambdós casos amb un 31% d’empreses creades o liderades per dones. Els percentatges més baixos es donen entre les empreses healthtech (22,5%) i proveïdors (13%).

Pel que fa al retrat de l’emprenedora biomèdica catalana, es poden distingir dos grans perfils: d’una banda, dones d’entre 30 i 40 anys que han fet doctorat científic, sovint completada amb algun MBA, i després d’investigar a diverses entitats de recerca creen una spinoff per avançar en la posada al mercat de la seva pròpia investigació; d’altra banda, dones d’entre 40 i 50 anys que acumulen una dilatada carrera professional a companyies privades del sector o consultoria abans de fundar la seva pròpia companyia.

Les dades han estat elaborades per Biocat a partir d’una mostra de 300 CEOs, directors, fundadors i cofundadors de 235 empreses de la BioRegió de Catalunya.

Tot i estar lluny de la paritat, les dades del sector biomèdic català mostren una presència femenina molt superior a la del conjunt de l’economia espanyola, on les dones només ocupen el 10% dels càrrecs d’alta direcció –considerant tots els sectors- segons la Fundació d’Estudis d’Economia Aplicada. Pel que fa al context global , en l’àmbit internacional menys del 8% de les biotecnològiques compta amb una dona CEO, segons un estudi de Liftstream, i en el conjunt del sector biomèdic global NDF Research estima que el percentatge tot just arriba al 7,5%.

Emprenedores, un fitxatge rendible

De les 36 companyies biomèdiques catalanes que han captat més d’un milió d’euros d’inversió entre 2016 i 2017, un terç (12 empreses) té una dona a l’equip directiu o fundador. Una d’elles és B-wom, que va captar 1 milió d’euros l’any passat. “Ser dona m’ha obert més portes que les que em pot haver tancat –assegura Helena Torras, cofundadora i CEO de B-wom-. Quan vaig començar al sector tecnològic fa 10 anys érem molt poques dones, ara la xifra ha crescut i hi ha interès pels projectes liderats en femení”

Segons el venture capital First Round Capital, els projectes amb dones a l’equip fundador donen un 63% més de rendibilitat. “Alguns inversors m’han dit que els hi dona certa tranquil·litat que l’empresa estigui liderada per una dona perquè, segons ells, som més reflexives i responsables”, desvela Silvia Frutos, cofundadora i COO de ProteoDesign, que acaba de tancar una ronda de finançament d'1,7 milions d'euros per avançar en el desenvolupament preclínic dels seus candidats en immunoteràpia.

Emprendre, una alternativa a l’acadèmia?

A l’àmbit de la recerca, segons la Comissió Europea les dones representen el 42% de les investigadores biomèdiques a l’educació superior espanyola i el 54% al sector gubernamental, però només ocupen el 23,9% de les posicions sènior.

“Fer carrera acadèmica és molt complicat i està dominat pels homes: en canvi quan emprens només depens de tu”, destaca Silvia Frutos, cofundadora i COO de ProteoDesign. “Emprendre permet a les dones prendre el control de les seves carreres professionals, disposar de més flexibilitat i visibilitzar millor els seus resultats”, afegeix María Salido, cofundadora i CEO de Social Diabetes, que va tancar l’any passat una ronda d’1,6 milions. Laura Soucek, cofundadora i CEO de Peptomyc, reconeix que les científiques estan “acostumades a desafiar un món masclista”: “Ser dona no ha estat un obstacle per emprendre però m’ha obligat a respondre preguntes que mai haurien fet a un home”, lamenta Soucek.

Una de les companyies més recents creades al sector és ADmit Therapeutics, nascuda el passat febrer com a spinoff de l’Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) fruit d’un projecte clínic liderat per la investigadora Marta Barrachina amb un equip de neuròlegs. Barrachina va fundar l’empresa amb dos doctors homes. “No va ser necessària cap reunió ni conversa per decidir que jo seria la CEO”, subratlla Barrachina, cofundadora i CEO d’ADmit Therapeutics.

Descarrega la nota de premsa