Vés al contingut

Barcelona, 27 de gener de 2014. - "Empatia, creativitat i racionalitat. En això consisteix la metodologia design thinking i això és el que necessitem per sortir d'aquesta crisi." Amb aquestes paraules va inaugurar Montserrat Vendrell, directora general de Biocat, la jornada que Biocat va organitzar divendres 24 de gener al Museu del Disseny de Barcelona dedicada a la eina de moda en innovació. Una jornada que va comptar amb la participació de ponents de prestigi nacionals i internacionals amb l'objectiu d’explicar com els principis del design thinking poden ajudar a desenvolupar solucions innovadores als problemes actuals del sector salut.

"La metodologia design thinking t'ajuda a ser més àgil, a respondre millor a la complexitat del món actual i a les oportunitats del mercat" va dir Humberto Matas, de Designit, una firma de disseny estratègic, durant la sessió introductòria a aquesta disciplina. "Els usuaris no són els mateixos d'abans. Els ecosistemes de consum actuals necessiten noves aproximacions, més creatives i que posin al client en el centre, i això és precisament el que el design thinking pot aportar."

El tipus de pensament que va defensar i va popularitzar Steve Jobs, centrat en la persona, iteratiu i pràctic, pot servir per a alguna cosa més que per crear ordinadors i smartphones. També pot millorar els sistemes de salut i durant la jornada es van presentar diversos exemples.

"La majoria dels 7 milions de nens que moren cada any a l'Àfrica mai han anat al metge", va començar dient Roberta Tassi, de Frog una agència de Milà especialitzada en investigació i disseny. "Usant les tècniques del design thinking, vam entrenar a adults de les comunitats on viuen aquests nens perquè sabessin identificar malalties i tractar-les. I funciona. Hem aconseguit salvar vides."

Des de principis de l'any 2000, el design thinking s'ha convertit en una eina vital en el foment de la innovació empresarial. És una disciplina que utilitza la sensibilitat i els mètodes dels dissenyadors per connectar les necessitats de les persones amb el que és tecnològicament possible per, finalment, a través d'una estratègia de negoci, transformar-lo en una realitat i oportunitat de mercat.

En el sector salut, el design thinking té un paper fonamental a l'hora de dissenyar productes i serveis que satisfacin les necessitats reals dels pacients. Encara que en els darrers 50 anys hi ha hagut enormes avenços en el diagnòstic i tractament de les malalties, els sistemes de prestació d'atenció mèdica han canviat poc. De fet, la incorporació de noves proves, tractaments i procediments han fet que la pràctica de la medicina s'hagi tornat cada vegada més complexa tant per als metges com per als pacients.

"El desafiament és crear solucions senzilles que aportin valor al sistema i augmentin la qualitat de l'atenció mèdica", va dir Anna Cucurull, cofundadora de la consultoria A Piece of Pie, que va impartir una conferència sobre com el design thinking pot ajudar a generar nous esquemes de negoci. "Oportunitats n'hi ha moltes. Les caigudes accidentals de gent gran li costen al sistema de salut nord-americà uns 75.000 milions de dòlars anuals. Cada vegada més persones grans viuen soles i necessitem nous models de negoci que donin resposta a aquesta realitat."

Una part de la jornada es va dedicar a analitzar com el design thinking podria donar resposta a algunes de les necessitats identificades pels fellows de Design Health Barcelona, el programa d'innovació en salut de Biocat, durant la fase d'immersió clínica al novembre i desembre a l'Hospital Clínic, l'Institut Guttmann i l'Hospital de Sant Joan de Déu.

En concret, Gary van Broekhoven, emprenedor i dissenyador de Health Mavericks - Institut Europeu de Disseny i OpenIDEO, va apuntar els beneficis de l’aplicació del design thinking davant del repte de reduir la incidència de la Síndrome de les cures intensives als hospitals, un trastorn mental que afecta prop del 30% dels pacients en aquestes.

La jornada va concloure amb un debat en què tots els ponents van coincidir que, independentment que s’empri o no design thinking, el que cal fer és generar més entorns que siguin propicis per a la innovació, amb equips multidisciplinaris, formats per persones amb diferents perfils. Segons Jorge Juan Fernández, director acadèmic de Moebio, la iniciativa de desenvolupament de talent de Biocat, "aquelles empreses i institucions que en els propers anys siguin capaces d’integrar en la seva cultura pràctiques innovadores, enfocant-se en les necessitats dels seus usuaris, seran les que liderin la conversa."

 

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Biocat

Gabinet de premsa · press@moebio.org 

http://www.moebio.org/media

També ens pots seguir a:Blog, Twitter, Facebook i LinkedIn

Necessites més informació?

Posa't en contacte amb nosaltres

Escriu-nos
Laura Diéguez
Laura DiéguezCap de Premsa i Continguts(+34) 606 81 63 80ldieguez@biocat.cat
silvia labe 2
Silvia LabéDirectora de Màrqueting, Comunicació i Intel·ligència Competitivaslabe@biocat.cat
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.