Barcelona, 8 d’octubre de 2024.- L'ecosistema català d'startups i scaleups en salut mental està experimentant un creixement sense precedents. Actualment, compta amb 38 empreses emergents dedicades a l'atenció en aquest àmbit, un 15% més respecte a l'any anterior. Aquestes companyies, majoritàriament digitals amb menys de cinc anys d'antiguitat, utilitzen principalment tecnologies avançades com la intel·ligència artificial, la realitat virtual i la realitat augmentada.

El ventall de solucions innovadores que ofereixen abasta des de la telemedicina i les plataformes digitals fins a les teràpies digitals i les aplicacions mòbils. Aquestes eines estan dissenyades per abordar un ampli espectre de patologies, incloent la depressió, la depressió postpart, l'ansietat i l'estrès hospitalari, proporcionant solucions personalitzades i accessibles per a diverses necessitats de salut mental.

Aquestes innovacions, que representen el 8% del total d’startups i scaleups en salut de Catalunya (455), responen a una necessitat creixent a  nivell mundial. Segons l’OMS, una de cada quatre persones experimentarà algun problema de salut mental al llarg de la seva vida. Hi contribueixen factors biològics, socioeconòmics, culturals i ambi¬entals i, per tant, s’hauran de tenir en compte factors com el gènere, la situació laboral o el nivell sociocultural i el lloc de residència. Una quarta part de la població a partir dels 15 anys presenta malestar emocional (un de cada cinc homes i una de cada tres dones), el qual aug¬menta amb l’edat i és més prevalent als grups socials més desafavorits (en tots els grups les dones presenten percentatges més elevats). A més, la probabilitat de patir depressió és més elevada entre la població femenina i les persones en risc d'exclusió social1.

La situació entre els joves és particularment preocupant: el 31,2 % de les persones d’entre 15 i 34 anys pateix malestar emocional a Catalunya, i el suïcidi s'ha convertit en la segona causa de mort en aquest grup d'edat2. Davant d'aquesta realitat, les solucions digitals desenvolupades per l'ecosistema català es posicionen com una resposta innovadora i necessària per millorar l'accés i la qualitat de l'atenció en salut mental.

La pandèmia de la COVID-19 ha actuat com a catalitzador, accelerant les inversions: des del 2020, s'han injectat 59 milions d'euros en aquestes empreses, una xifra que representa el 77% del finançament total del segment, que ascendeix a 75 milions d'euros, amb un pic destacat de més de 21 milions el 2021. Aquest boom inversor ha estat impulsat principalment pel capital risc, que ha aportat el 92,5% del finançament total, consolidant així el seu paper en l'expansió d’aquest segment d’empreses.

Destaquen empreses com Koa Health, empresa especialitzada en el tractament de malalties de salut mental mitjançant productes digitals, que va aconseguir la major ronda d'inversió en salut digital de la història de la BioRegió de Catalunya i la resta de l’Estat amb 30 milions d'euros; XRHealth (anteriorment Amelia Virtual Care), solució de realitat virtual per a professionals de la salut mental, amb 16,5 milions; i Oliva Health,  plataforma destinada als professionals per a l'atenció de problemes de salut mental en l'àmbit laboral, amb 12,6 milions d'euros. Precisament, Amelia Virtual Care va assolir una fita significativa l’any passat quan l’empresa americana XRHealth la va adquirir, una operació estratègica que ha catapultat l'empresa catalana a una posició de lideratge mundial en l'aplicació de realitat virtual per a teràpies en salut mental.

Tenint en compte el perfil de les empreses més invertides, els fons de finançament busquen solucions integrades que permetin diagnosticar, tractar i monitoritzar els pacients en tot moment, combinant l'ús d'eines digitals amb una atenció personalitzada. Eines que millorin la gestió i administració dels pacients per part dels professionals de la salut, augmentant l'eficiència i reduint els costos per al sistema sanitari.

"Aquest creixement sostingut i l’interès dels inversors a l’alça demostren el potencial de la innovació tecnològica per abordar un dels reptes de salut més urgents del nostre temps", ha afirmat Robert Fabregat, director general de Biocat, amb motiu del Dia Mundial de la Salut Mental. Aquesta jornada, que se celebra cada 10 d'octubre, té com a objectiu sensibilitzar la societat sobre els trastorns mentals, combatre l'estigmatització que pateixen les persones afectades i impulsar iniciatives que en millorin l'atenció.