Barcelona, 10 de setembre de 2014.- Barcelona ha esdevingut la capital del biodisseny, en acollir la primera edició de l’European Biomedical Investor Day, un esdeveniment creat per facilitar l’accés al mercat a les tecnologies mèdiques innovadores. La jornada, organitzada per Biocat i 6 institucions pioneres en aquest camp d’arreu del món, es va celebrar ahir a la tarda, al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). En properes edicions, està previst a altres ciutats europees.

Durant la competició, 10 equips internacionals van presentar els seus projectes davant inversors, empresaris i professionals de la salut, amb l’objectiu d’atreure fons per desenvolupar-los. Un jurat internacional va designar el millor dels projectes, Torix Medical, procedent d’Stanford Biodesign, programa pioner en el camp del biodisseny. El projecte guanyador és una spin-off del programa Stanford Biodesign i està orientat a mitigar l’obstrucció urinària en casos d’hiperplàsia benigna de pròstata. L’empresa està cercant una inversió de 600.000 euros per iniciar les proves clíniques.

El jurat va destacar també la qualitat de la resta d’equips i les seves presentacions, així com “l’elevat nombre d’idees brillants”. La directora de Biocat, Montserrat Vendrell, va ser l’encarregada de lliurar el trofeu al premiat, una lletra “b” com a símbol de best, biodisseny i Barcelona.

L’acte va estar introduït i conduït per Jorge Juan Fernández, director acadèmic del primer programa formatiu en biodisseny de l’Estat espanyol, Design Health Barcelona, qui va remarcar el paper d’aquesta disciplina com a “metodologia d’innovació de les tecnologies mèdiques, que beneficia tot l’ecosistema de la salut”. A més, va fer una crida a favor dels emprenedors: “Heu d’arriscar i creure en els joves professionals de la salut, que, juntament amb pacients, enginyers, dissenyadors i emprenedors, seran capaços de generar un gran impacte en innovació clínica”.

El responsable de Recerca i Innovació en Salut de la Generalitat de Catalunya, Gabriel Capellà, va donar la benvinguda en representació del govern català i va desitjar “moltes més edicions d’aquest esdeveniment i que, dintre d’uns anys, les idees presentades esdevinguin empreses i que continuïn vives”.

Solucions innovadores de biodisseny d’arreu del món

L’European Biomedical Investor Day va comptar amb la participació de programes de biodisseny d’arreu del món: a banda de d·HEALTH Barcelona, van participar BioInnovative Ireland (Irlanda), Center for Technology in Medicine and Health (Suècia), INNO-X Healthcare (Dinamarca), Biodesign Israel, l’Institut IHU (França) i Stanford Biodesign (EUA). Aquests programes internacionals col·laboren entre ells amb la voluntat d’establir sinergies.

Entre els 10 projectes que es van presentar a l’European Biomedical Investor Day, hi havia usMIMA, sorgit del programa de postgrau d·HEALTH Barcelona, que ha desenvolupat un dispositiu per combatre el restrenyiment en pacients amb lesions de la medul·la espinal. La identificació de la idea de negoci es va generar durant la immersió clínica dels components del grup a l’Institut Guttman.

Els projectes danesos, del programa INNO-X Healthcare van ser dos: Team X-AID / Handis, adreçat a la desinfecció de les mans del personal sanitari, per millorar la protecció davant de qualsevol amenaça microbiològica, i Team Health Shenanigans / ASAT, un dispositiu per mesurar la saturació de l’oxigen en sang i altres anàlisis gasomètriques per als pacients de les Unitats de Cures Intensives.

De Biodesign Israel es van presentar també dos projectes: Sagiv, una tecnologia basada en infrarojos que ajuda a identificar clarament les venes subcutànies i a introduir, automàticament, un catèter en la posició apropiada, i CholeVision, una solució innovadora que permet il·luminar a contrallum les extraccions de vesícula biliar, oferint un contrast significatiu entre l’arbre biliar i el teixit que l’envolta.

Per la seva banda, BioInnovate Ireland va dur els projectes Tractus Medical, un dispositiu mèdic per tractar les fístules perianals i Vertex Medical, que ha dissenyat un dispositiu per eliminar els coàguls en trombosis venoses. L’institut francès IHU va estar representat per Lumen Surgical, que pretén desenvolupar un sistema per realitzar endoscòpies amb cirurgia i que permetrà reduir el dolor dels pacients i accelerar-ne la recuperació. Per últim, la institució sueca Center for Technology in Medicine and Health va participar a amb Lokkupp, una plataforma de geolocalització per al personal dels hospitals.

El programa d·HEALTH Barcelona

L’European Biomedical Investor Day posa fi a la primera edició del curs d·HEALTH Barcelona. El programa, que es va engegar el setembre de 2013, és el primer en biodisseny que s’imparteix al nostre país i també el més jove de tots els participants a l’European Biomedical Investor Day. Tanmateix, en tan sols un any, s’ha situat al nivell de la resta, aconseguint que Barcelona fos la seu de la primera edició de l’esdeveniment. En aquest sentit, Montserrat Vendrell va voler agrair el suport d’Stanford Biodesign a l’hora d’implementar el programa.

Durant 8 mesos, tres equips multidisciplinaris han treballat en solucions innovadores per millorar les tecnologies mèdiques. El programa ha inclòs una fase d’immersió clínica en tres centres de referència a Catalunya: l’Hospital Clínic, l’Hospital Sant Joan de Déu i l’Institut Guttman. El resultat: prop de 1.400 necessitats clíniques no resoltes detectades, un 40% de les quals tenen potencial de negoci.

La segona edició de d·HEALTH Barcelona s’iniciarà el proper 28 de setembre.

PER A MÉS INFORMACIÓ:

Sobre d·HEALTH Barcelona: http://moebio.org/dhealthbarcelona