Barcelona, 19 de desembre de 2016.- L’empresa catalana de dispositius mèdics usMIMA ha estat seleccionada per la Unió Europea per rebre 1,14 milions d’euros de finançament del programa del programa Horitzó 2020. La companyia va sorgir de d·HEALTH Barcelona -el màster propi de la Universitat de Barcelona impulsat per Biocat que forma emprenedors en salut- i comercialitza MOWOOT, un dispositiu similar a un cinturó que imita el massatge de còlon per pal·liar el restrenyiment crònic que pateixen principalment els pacients amb lesió medul·lar i/o esclerosi múltiple però també el 15% de la població general. És l’única solució no farmacològica, no invasiva i sense els efectes adversos de laxants i ènemes.

usMIMA ha estat seleccionada entre prop de 1.400 empreses europees per rebre finançament de l'SME Instrument Fase 2, concretament en la categoria "Accelerar la introducció en el mercat de solucions TIC per Salut , Benestar i Envelliment Sa", adreçada a pimes amb gran impacte econòmic i social. En el cas d’usMIMA, la companyia dedicarà aquest finançament a desenvolupar un estudi clínic multicèntric internacional, reduir costos en el procés de fabricació i desenvolupar un nou dispositiu que inclogui connectivitat.

La Unió Europea va rebre en aquesta convocatòria 1.378 projectes dels quals en va seleccionar 58 de 16 països diferents, incloent-hi 4 catalans. "Haver aconseguit el finançament de la Comissió Europea és una gran empenta per MOWOOT. Esperem entrar en diversos mercats europeus en 2017 i al mercat nord-americà en 2018”, destaca Markus Wilhelms, CEO d'usMIMA.

El producte, a la venda a la seva pàgina web des de l’octubre, és fruit de la col·laboració d’usMIMA amb l’Institut Guttmann i de més de 500 entrevistes amb malalts. Es tracta d’un cinturó que, connectat a un petit dispositiu de sobretaula, emula el massatge de terapeutes professionals mitjançant tecnologia neumàtica i algorítmica. En emular el massatge manual, el producte és una solució natural que ofereix més independència i autonomia al pacient i millora la seva qualitat de vida, ja que es pot sense ajut d’un professional, reduint els desplaçaments a l'hospital o la contractació del servei a domicili.

S’estima que a Espanya pateixen restrenyiment crònic uns 8,4 milions de persones, amb una despesa individual que se situa entre els 700 i els 2000 euros a l’any en tractaments. “El nostre dispositiu permet als pacients retallar aquesta despesa a la meitat en una sola inversió i disposar d’una solució en termes d’autonomia i de recuperació d’autoestima especialment important en aquests malalts”, subratlla Wilhelms.

L’obtenció d’aquest finançament s’afegeix als nombrosos premis i distincions que ha rebut fins ara la companyia, com ara el Premi BioEmprenedorXXI 2014 (promogut per La Caixa, BarcelonaActiva, Ajuntament de Barcelona i Biocat); el Primer premi Biotecnologia i Salut de l’Everis Award (2015), promogut per Fundació Everis i Everis Group; el reconeixement com una de les "TOP 10 startups innovadores amb impacte social a Espanya" per TEDx Binnenhof / European Commission i ENISA (2015); el segell de qualitat "PIME innovadora" del Ministeri d'Economia i Competitivitat (2015) o el segell de qualitat "Seal of Excellence" de l'European Commission (2016). També és la  primera i única startup espanyola a l'acceleradora MassChallengeUK (MassChallenge és la xarxa més gran d’acceleradores de negoci del món).

Del màster al mercat

usMIMA va ser la primera start-up sorgida de d·HEALTH Barcelona, el màster propi de la Universitat de Barcelona impulsat per Biocat que forma emprenedors en salut. Dels sis equips d’alumnes titulats a les dues primeres edicions ja han sortit cinc start-up, quatre de les quals continuen actives.

d·HEALTH Barcelona és un dels quatre únics programes formatius europeus inspirats en la metodologia del biodisseny de la Universitat de Stanford. Seguint aquesta metodologia, els alumnes viuen un procés d’immersió a hospitals per detectar in situ necessitats clíniques reals no resoltes susceptibles de ser convertides en nous productes o serveis. En el cas del màster barceloní, els alumnes busquen idees de negoci a hospitals ‘top’ de la ciutat com l’Hospital Clínic, Sant Joan de Déu o l'Institut Guttmann. Al llarg del programa els alumnes experimenten un cicle complet d'innovació, des de la identificació de la idea de negoci fins al disseny i prototipatge d'una solució viable i la recerca de finançament. En paral·lel, adquireixen coneixements en medicina, desenvolupament de negoci i habilitats en design thinking i lideratge creatiu, amb més de 70 professors internacionals procedents de la pròpia Stanford, Kaos Pilot o empreses de Silicon Valley, entre d’altres.

PDF iconDescarrega la nota de premsa